Tinnitus hos barn. En sammanställning av den forskning som finns idag kring prevalens och påverkan hos barn under 12 år.
Tinnitus in children. A compilation of the research that exists today on the prevalence and impact in children under 12 years of age.
Abstract
Sammanfattning
Bakgrund: Hur vanligt är det med tinnitus hos yngre barn? Hur påverkas deras vardag och
till vilken grad? Det är ett ämne där det finns ont om forskning och därför finns ett behov av
att sammanställa det vi vet idag för att planera framtida studier.
Syfte: Att sammanställa och kritiskt värdera den forskning som finns kring tinnitusprevalens
och negativ påverkan hos barn under tolv år.
Material & Metod: Beskrivande litteraturstudie där tolv vetenskapliga artiklar inkluderats.
Resultat: Det är vanligt att yngre barn har upplevt tinnitus någon gång(spontan tinnitus).
Siffror mellan 12%-47% rapporteras men det går inte att säga något generaliserbart om hur
vanligt det är eftersom samtliga granskade studier har använt sig av olika metoder och
intervjufrågor. Konstant och regelbunden tinnitus är mer ovanligt, men påverkar barnen mer
negativt. Ångest, oro, sömn- och koncentrationssvårigheter är något som yngre barn med
tinnitus upplever i varierande grad. Tinnitus riskerar även att påverka barnens skolgång.
Slutsatser: Hur man definierar tinnitus och vilka frågor man ställer till barnen resulterar i
olika prevalenssiffror. Det går dock att säga att yngre barn med en hörselnedsättning i större
utsträckning rapporteras uppleva tinnitus jämfört med barn med hörsel inom normalområdet.
Eftersom det finns en del oklarheter kring prevalensen i kombination med att barn påverkas
negativt av sin tinnitus på liknande sätt som vuxna gör, finns ett behov av mer forskning på
yngre barn för att i framtiden inom vården kunna sätta in rätt resurser för att stötta dessa barn
från så tidig ålder som möjligt.
Degree
Student essay
Other description
Abstract
Background: How common is tinnitus in young children? How is their everyday life
affected and to what extent? This is a subject where there is a lack of research and therefore
there is a need to compile what we know today in order to plan for future studies.
Aim: To compile and critically evaluate the research that exists on tinnitus prevalence and
negative effects in children under twelve years of age.
Material & Method: Descriptive literature study where twelve scientific articles are
included.
Results: It is common for younger children to have experienced tinnitus at some point
(spontaneous tinnitus). Figures between 12%-47% are reported, but it is not possible to state
anything general about how common it is since all the studies examined have used different
methods and interview questions. Constant or regular tinnitus is more uncommon, but affects
the children more negatively. Anxiety, worrying, sleep problems and concentration
difficulties are things that younger children with tinnitus experience in varying degrees.
Tinnitus may also affect school performance negatively.
Conclusions: How tinnitus is defined and what questions are being asked to the children
result in different prevalence figures. However, younger children with a hearing impairment
are reported to experience tinnitus to a greater extent compared with children with hearing in
the normal range. Since there is some uncertainty about the prevalence of tinnitus in
combination while children seem ot be affected by their tinnitus in similar ways as adults,
there is a need for more research on younger children in order to be able to invest the right
resources in the future to support these children as early as possible.
Collections
View/ Open
Date
2022-08-31Author
Robinson, Vincent
Friström, John
Keywords
Tinnitus, Barn, Pediatrik, Prevalens, Påverkan, Effekt, Grad, Utsträckning, Children, Pediatric, Prevalence, Impact, Effect, Degree, Extent