Konsumenters uppfattningar av miljöpåverkan från e-handel - En undersökning av unga konsumenters uppfattningar av miljöpåverkan för olika leveransalternativ vid e-handel
Abstract
Den globala uppvärmningen är ett ämne som ofta lyfts fram i media och som kräver att
samhället gör vissa förändringar för att minska på utsläppen av växthusgaser. I Sverige står
transport för en tredjedel av dessa utsläpp. Last-mile, den allra sista delen i transportkedjan,
ses som den del som är mest komplex och därför även svår att optimera. Vid
online-beställningar får konsumenterna ofta välja på vilket sätt de vill att last-mile leveransen
ska utföras, antingen direkt till hemmet, till ett ombud, en paketbox eller till en fysisk butik.
Olika leveransalternativ lyfts i vissa fall fram som bättre ur ett miljöperspektiv genom att
ange en miljömärkning. Men eftersom last-mile är så pass komplext är det svårt att säga vad
som verkligen är det mest miljövänliga valet, så det val som konsumenterna i slutändan väljer
kan bero till stor del på deras egna uppfattningar av verkligheten.
Uppsatsen syftade till att undersöka konsumenters uppfattningar av hur stor miljöpåverkan
olika leveransalternativ har vid en online-beställning. Detta gjordes genom en kvantitativ
studie i form av en enkät, för vilket ett snöbollsurval användes, samt en kvalitativ studie i
form av två intervjuer som gav en mer detaljerad bild av ämnet. Dessa studier jämfördes
sedan med de miljömärkningar som används av företag, för att se om konsumenters
uppfattningar verkar stämma överens med det som företagen kommunicerar eller inte.
Resultatet av undersökningen visade att konsumenter inte verkar influeras av de
miljömärkningarna som företagen använder sig av. Respondenterna svarade att de prioriterar
pris, snabbhet och flexibilitet i leveranserna, medan de sällan tog hänsyn till miljöaspekter.
Samtidigt verkar ändå många använda de leveransalternativ som de uppfattar har en lägre
miljöpåverkan. Undersökningen visade även att företag använder sig av en mängd olika
miljömärkningar där samma typ av leveransalternativ med samma transportföretag kunde
benämnas olika beroende på vilken hemsida som användes för ett online-köp. Det var även
väldigt få företag som gav en förklaring av miljömärkningarna, vilka också ansågs vara vaga.
Den inkonsekventa användningen av miljömärkningar och bristen på information från
företagen kan tros vara en faktor till varför konsumenters uppfattningar inte riktigt stämmer
med det som företagen försöker förmedla.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-09-01Author
Ljungberg, Lisa
Series/Report no.
Logistik 21/22:19
Language
swe