Show simple item record

dc.contributor.authorLjungberg, Lisa
dc.date.accessioned2022-09-01T11:10:24Z
dc.date.available2022-09-01T11:10:24Z
dc.date.issued2022-09-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73513
dc.description.abstractDen globala uppvärmningen är ett ämne som ofta lyfts fram i media och som kräver att samhället gör vissa förändringar för att minska på utsläppen av växthusgaser. I Sverige står transport för en tredjedel av dessa utsläpp. Last-mile, den allra sista delen i transportkedjan, ses som den del som är mest komplex och därför även svår att optimera. Vid online-beställningar får konsumenterna ofta välja på vilket sätt de vill att last-mile leveransen ska utföras, antingen direkt till hemmet, till ett ombud, en paketbox eller till en fysisk butik. Olika leveransalternativ lyfts i vissa fall fram som bättre ur ett miljöperspektiv genom att ange en miljömärkning. Men eftersom last-mile är så pass komplext är det svårt att säga vad som verkligen är det mest miljövänliga valet, så det val som konsumenterna i slutändan väljer kan bero till stor del på deras egna uppfattningar av verkligheten. Uppsatsen syftade till att undersöka konsumenters uppfattningar av hur stor miljöpåverkan olika leveransalternativ har vid en online-beställning. Detta gjordes genom en kvantitativ studie i form av en enkät, för vilket ett snöbollsurval användes, samt en kvalitativ studie i form av två intervjuer som gav en mer detaljerad bild av ämnet. Dessa studier jämfördes sedan med de miljömärkningar som används av företag, för att se om konsumenters uppfattningar verkar stämma överens med det som företagen kommunicerar eller inte. Resultatet av undersökningen visade att konsumenter inte verkar influeras av de miljömärkningarna som företagen använder sig av. Respondenterna svarade att de prioriterar pris, snabbhet och flexibilitet i leveranserna, medan de sällan tog hänsyn till miljöaspekter. Samtidigt verkar ändå många använda de leveransalternativ som de uppfattar har en lägre miljöpåverkan. Undersökningen visade även att företag använder sig av en mängd olika miljömärkningar där samma typ av leveransalternativ med samma transportföretag kunde benämnas olika beroende på vilken hemsida som användes för ett online-köp. Det var även väldigt få företag som gav en förklaring av miljömärkningarna, vilka också ansågs vara vaga. Den inkonsekventa användningen av miljömärkningar och bristen på information från företagen kan tros vara en faktor till varför konsumenters uppfattningar inte riktigt stämmer med det som företagen försöker förmedla.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesLogistik 21/22:19en_US
dc.titleKonsumenters uppfattningar av miljöpåverkan från e-handel - En undersökning av unga konsumenters uppfattningar av miljöpåverkan för olika leveransalternativ vid e-handelen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record