Visa enkel post

dc.contributor.authorFredin, Rasmus
dc.contributor.authorSimic, Viktor
dc.date.accessioned2022-09-07T06:59:21Z
dc.date.available2022-09-07T06:59:21Z
dc.date.issued2022-09-07
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73542
dc.description.abstractInledning: Varje dag går flera miljarder människor till jobbet och många av dessa jobbar inom det administrativa yrket. Organisationerna vi jobbar åt bli större och större, men hur får man alla medarbetare att jobba åt samma håll? Denna uppsats tar hjälp av en fallstudie på en administrativ avdelning på Volvo Cars i Göteborg för att se hur just de jobbar med målstyrning. Studien syftar till att förstå medarbetarnas syn på målstyrningen men även organisationens och chefernas. Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen hur ledningen hos ett företag målstyr och belönar personal vid en administrativ avdelning samt jämföra det med vad medarbetarna uppfattar som motiverande. De två perspektiven syftar till att ge en nyanserad bild på målstyrning, dels hur den utformas, dels hur den tas emot. Metod: Studien har arbetats utifrån en kvalitativ ansats. För att uppfylla syftet med studien har det genomförts semi-strukturerade intervjuer med sex respondenter, varav 3 medarbetare och 3 chefer. Det abduktiva arbetssättet har tillämpats både i den empiriska och teoretiska delen av studien. Slutsats: Vårt resultat visar på att det kan vara lite utmanande att arbeta med målstyrning inom en administrativ avdelning då deras arbete är teoretiskt och unikt. Detta bidrar till att det är svårt att göra en generell styrning för en hel avdelning. Genom att arbeta med löpande kommunikation, både genom skrift och tal ser man till att organisationen gemensamt jobbar åt samma håll, att medarbetarna har förståelse för deras möjlighet att påverka företaget är centralt. För att motivera och belöna den administrativa personalen har Volvo flera typer av incitament, vissa är finansiella och andra är icke-finansiella. Både medarbetare och cheferna anser sig ha de verktyg som behövs för att motiveras och för att motivera. Den administrativa personalen blir motiverad av att organisationen bland annat ser till att utmana dem och att belöna dem i tillräcklig grad.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesRedovisningen_US
dc.relation.ispartofseries21/22:7en_US
dc.subjectAdministrationen_US
dc.subjectmålstyrningen_US
dc.subjectadministrativ personalen_US
dc.subjectbelöningen_US
dc.subjectmålen_US
dc.subjectmålkongruensen_US
dc.subjectfinansiell-belöningen_US
dc.subjecticke-finansiell belöningen_US
dc.titleMålstyrning inom en administrativ avdelning. Fallstudie på Volvo Carsen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post