• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monetära och icke-monetära belöningar. Individuella faktorers påverkan på individers motivation i ett tjänsteföretag

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Motivation är ett omdiskuterat begrepp där det finns en lång lista på teorier som försöker förklara vad människor motiveras av. Eftersom det skiljer sig väldigt mycket i innebörden av motivation för varje individ blir begreppet svårdefinierat. Vi går idag mer och mer från ett produktsamhälle till ett tjänstesamhälle. Därför är det intressant att se hur olika belöningar påverkar motivationen bland de anställda i ett tjänsteföretag och vilka faktorer som kan påverka detta. Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka på vilket sätt individuella faktorer påverkar hur individer värdesätter monetära och icke-monetära belöningar och dess inverkan på individens motivation i ett tjänsteföretag. Avgränsningar: Vi har avgränsat oss till några faktorer att kolla närmare på. Dessa är ålder, år på nuvarande arbetsplats, utbildningsbakgrund och kön. Vi har också valt att avgränsa oss till ett tjänsteföretag i form av ett IT-konsultföretag som grund för vår studie. Metod: Den metod som har valts är en litteraturstudie tillsammans med en enkätundersökning gjord på ett tjänsteföretags tjänstemän. Resultat och slutsatser: Vi kan dra slutsatsen att individuella faktorer påverkar hur individer värdesätter monetära och icke-monetära belöningar och dess inverkan på individens motivation i tjänsteföretaget. Förslag till fortsatt forskning: Vidare forskning skulle kunna fokusera på att upptäcka generella resultat för hela tjänstebranschen samtidigt som en jämförelse med andra branscher hade kunnat utveckla ett nytt och spännande resonemang.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73583
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
Student essay (1.318Mb)
Datum
2022-09-09
Författare
Zandén, Benjamin
Diana, Victor
Nyckelord
Belöningar
Faktorer
Motivation
Enkät
Tjänsteföretag
Serie/rapportnr.
Redovisning
21/22:28
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV