Monetära och icke-monetära belöningar. Individuella faktorers påverkan på individers motivation i ett tjänsteföretag
Abstract
Bakgrund och problem: Motivation är ett omdiskuterat begrepp där det finns en lång lista
på teorier som försöker förklara vad människor motiveras av. Eftersom det skiljer sig väldigt
mycket i innebörden av motivation för varje individ blir begreppet svårdefinierat. Vi går idag
mer och mer från ett produktsamhälle till ett tjänstesamhälle. Därför är det intressant att se
hur olika belöningar påverkar motivationen bland de anställda i ett tjänsteföretag och vilka
faktorer som kan påverka detta.
Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka på vilket sätt individuella faktorer
påverkar hur individer värdesätter monetära och icke-monetära belöningar och dess inverkan
på individens motivation i ett tjänsteföretag.
Avgränsningar:
Vi har avgränsat oss till några faktorer att kolla närmare på. Dessa är ålder, år på nuvarande
arbetsplats, utbildningsbakgrund och kön. Vi har också valt att avgränsa oss till ett
tjänsteföretag i form av ett IT-konsultföretag som grund för vår studie.
Metod: Den metod som har valts är en litteraturstudie tillsammans med en
enkätundersökning gjord på ett tjänsteföretags tjänstemän.
Resultat och slutsatser: Vi kan dra slutsatsen att individuella faktorer påverkar hur individer
värdesätter monetära och icke-monetära belöningar och dess inverkan på individens
motivation i tjänsteföretaget.
Förslag till fortsatt forskning: Vidare forskning skulle kunna fokusera på att upptäcka
generella resultat för hela tjänstebranschen samtidigt som en jämförelse med andra branscher
hade kunnat utveckla ett nytt och spännande resonemang.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-09-09Author
Zandén, Benjamin
Diana, Victor
Keywords
Belöningar
Faktorer
Motivation
Enkät
Tjänsteföretag
Series/Report no.
Redovisning
21/22:28
Language
swe