• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monetära och icke-monetära belöningar. Individuella faktorers påverkan på individers motivation i ett tjänsteföretag

Abstract
Bakgrund och problem: Motivation är ett omdiskuterat begrepp där det finns en lång lista på teorier som försöker förklara vad människor motiveras av. Eftersom det skiljer sig väldigt mycket i innebörden av motivation för varje individ blir begreppet svårdefinierat. Vi går idag mer och mer från ett produktsamhälle till ett tjänstesamhälle. Därför är det intressant att se hur olika belöningar påverkar motivationen bland de anställda i ett tjänsteföretag och vilka faktorer som kan påverka detta. Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka på vilket sätt individuella faktorer påverkar hur individer värdesätter monetära och icke-monetära belöningar och dess inverkan på individens motivation i ett tjänsteföretag. Avgränsningar: Vi har avgränsat oss till några faktorer att kolla närmare på. Dessa är ålder, år på nuvarande arbetsplats, utbildningsbakgrund och kön. Vi har också valt att avgränsa oss till ett tjänsteföretag i form av ett IT-konsultföretag som grund för vår studie. Metod: Den metod som har valts är en litteraturstudie tillsammans med en enkätundersökning gjord på ett tjänsteföretags tjänstemän. Resultat och slutsatser: Vi kan dra slutsatsen att individuella faktorer påverkar hur individer värdesätter monetära och icke-monetära belöningar och dess inverkan på individens motivation i tjänsteföretaget. Förslag till fortsatt forskning: Vidare forskning skulle kunna fokusera på att upptäcka generella resultat för hela tjänstebranschen samtidigt som en jämförelse med andra branscher hade kunnat utveckla ett nytt och spännande resonemang.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73583
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
Student essay (1.318Mb)
Date
2022-09-09
Author
Zandén, Benjamin
Diana, Victor
Keywords
Belöningar
Faktorer
Motivation
Enkät
Tjänsteföretag
Series/Report no.
Redovisning
21/22:28
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV