dc.contributor.author | Forsman, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2022-09-12T09:38:39Z | |
dc.date.available | 2022-09-12T09:38:39Z | |
dc.date.issued | 2022-09-12 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73600 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med den här kandidatuppsatsen är att beskriva hur två olika mans- och
kvinnodominerade ideella idrottsorganisationer arbetar och tolkar RF:s
jämställdhetsmål utifrån förbunds- och föreningsnivå. Kandidatuppsatsen ska
också skapa en förståelse för förbundens olika utmaningar till att arbeta med
jämställdhet i verksamheten enligt RF:s jämställdhetsmål.
Teori: Teorierna som används är det systemteoretiska perspektivet och ett
genusteoretiskt perspektiv.
Metod: Metoden som använts är en kvalitativ studie med nio semi-strukturerade
intervjuer som transkriberats, kodats och därefter tematiseras för att senare
analyseras i resultatdelen.
Resultat: Utifrån samtliga intervjuer framkom det att jämställdhet är viktigt men att
idrotterna har olika förutsättningar, bland annat ålder på förbund och antalet
medlemmar. RF:s jämställdhetsmål ses därför som viktiga att arbeta med men
svåra att uppnå till 2025. Därmed har de strategier som syftar till att öka
andelen medlemmar för det underrepresenterade könet, som är anpassade olika
beroende på hur organisationernas förutsättningar ser ut. De största
utmaningarna är att attrahera och behålla det underrepresenterade könet inom
idrotten. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | jämställdhet, ideellt arbete, idrottsrörelsen | en_US |
dc.title | Man kan ju inte tvinga folk att tycka om en sport - En studie om strategier för jämställdhet inom Svenska Cheerleadingförbundet och Svenska Ishockeyförbundet | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |