Show simple item record

dc.contributor.authorHansson, Karolina
dc.date.accessioned2022-09-12T12:28:06Z
dc.date.available2022-09-12T12:28:06Z
dc.date.issued2022-09-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73602
dc.descriptionThe purpose of this essay is to investigate Swedish high school students’ use of, experiences of, and attitudes to their cell phones in relation to their schoolwork. The results are meant to contribute to a survey of the challenges and possibilities that this new technology brings into school and its daily practice, and thus help the school in developing future strategies for choosing and implementing Information and Communication Technologies. The theoretical frame is the sociological approach to cell phone studies, lead by Richard Ling; the Digital Native – theory and similar theories, as well as mobile learning (m-learning). The study is conducted using two methods: one web survey with a majority (approx. 80 %) of the pupils in a Swedish high school, and three focus groups with 15 of the pupils. The results illustrate the strong, but also paradoxical, role of the cell phone in the lives of the students. The cell phone is currently used primarily for private purposes, but some functions have an important role in how the students approach their schoolwork. The cell phone plays a vital part in the transboundary activities that take place between their private lives and their school practice. Their experiences of the cell phone are divergent: the device can both help and interfere with their schoolwork. Even the students’ attitudes to a potential m-learning implementation are split: at the one hand they are curious, but on the other they are skeptical of the role of the cell phone in school. At the same time they all strongly agree that the cell phone is here to stay – in school as well as outside. The cell phone brings possibilities as well as challenges into the daily practice of the school. Its role as a ubiquitous ICT tool, with the possibility for the students to make plans and to regulate their learning environment, holds a unique potential. Challenges that follow are to regulate the negative effects of the private use on the schoolwork by implementing a strongly supported cell phone policy, as well as preparing the students for a digital information society by giving them support in issues like source criticism and digital etiquette. The complexity of the cell phone issue gives rise to heterogeneous expressions among the students. These, in combination with the existing ICTs in this school as well as the relatively skeptical attitude to the cell phone as a pedagogical tool, give cause for a sensitive analysis of the recipients in case of an m-learning implementation.en_US
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers användning av, upplevelser av och attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet. Resultatet är tänkt att bidra med en kartläggning av de utmaningar och möjlig¬heter som den nya tekniken för med sig in i skolans verksamhet, och i och med detta utgöra ett bidrag till utvecklingen av skolans framtida strategier för val och användning av informations- och kommunikations¬¬teknologi. Den teoretiska bakgrunden utgörs av den sociologiska infallsvinkeln på mobilanvändningen, företrädd av Richard Ling; Digital Natives och liknande teoribildningar; samt mobile learning (m-learning). Studien genomförs med två metoder: en webbenkätundersökning med en majoritet (ca 80 %) av eleverna på en gymnasieskola och tre fokusgruppsintervjuer med 15 av eleverna. Resultatet belyser mobiltelefonens starka, men också mycket paradoxala, roll i elevernas liv. Mobilen används i dagsläget främst för privata syften, men vissa funktioner spelar stor roll för hur eleverna tar sig an sitt skolarbete. Mobilen utgör en vital del i de gränsöverskridande aktiviteter som sker mellan privatlivet och skolpraktiken. Upplevelserna av mobilen är delade: den kan både hjälpa och stjälpa i skolarbetet. Även när det gäller attityder till en mobilsatsning i skolan är eleverna kluvna: de är å ena sidan nyfikna, å andra sidan skeptiska till mobilens plats i skolan. Samtidigt är alla rörande överens om att mobilen är här för att stanna – i skolans värld såsom i privatlivet. Mobilen för med sig både möjligheter och utmaningar in i skolans värld. Som ”allestädes närvarande” IKT-verktyg med möjlighet för eleverna att tidsplanera samt reglera sin studiemiljö, har mobilen en unik potential. Utmaningarna som följer med verktyget är att reglera den privata användningens negativa påverkan på skolarbetet genom en väl förankrad mobilpolicy, samt att förbereda eleverna för ett digitalt informationssamhälle genom att stödja dem i frågor som rör t.ex. källkritik och digital etikett. Mobilfrågans komplexitet ger upphov till heterogena uttryck bland eleverna. Dessa, i kombination med skolans befintliga IKT-verktyg samt den relativt skeptiska ställningen till mobiltelefonen som pedagogiskt redskap, motiverar en känslig mottagaranalys vid en eventuell implementering av mobil teknik i undervisningen.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseries2014:057en_US
dc.subjectmobiltelefoneren_US
dc.subjectattityderen_US
dc.subjectanvändningen_US
dc.subjectgymnasieeleveren_US
dc.subjectm-learningen_US
dc.titleMobilen i skolan eller skolan i mobilen? Gymnasieelevers användning av, upplevelse av samt attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbeteten_US
dc.title.alternativeCell Phones in School or School in the Cell Phones? High School Students’ Use of, Experience of, and Attitudes to Their Cell Phones in Relation to Their Schoolworken_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record