Show simple item record

dc.contributor.authorAhlberg, Matilda
dc.contributor.authorMoberg, Emilia
dc.date.accessioned2022-09-14T08:01:30Z
dc.date.available2022-09-14T08:01:30Z
dc.date.issued2022-09-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73619
dc.descriptionWhen developing a product or application, it is important to perform tests to detect any errors or deficiencies. To be a good tester, you need to be able to think outside the box and find errors that developers have missed. Heuristics are shortcuts the brain uses to save time and resources. When these heuristics go wrong, cognitive bias arises. These cognitive biases prevent one from thinking outside the box and increase the risk of misjudgments. This is a qualitative study with the aim of examining patterns in how software testers, employed by TestScouts, reason in problem-solving tasks linked to different biases. In order to be able to follow the respondents' reasoning, the think-aloud method is used, where the respondent must think aloud during the problem-solving. Their verbal protocols were recorded and transcribed, then coded. Based on the coding, three themes could be compiled: uncertainty, thinking outside the box and problem solving. The results showed that the software testers at TestScouts generally performed better than previous research has shown. Based on previous research, it is established that education is the most effective way to prevent bias. The company's lack of education in the subject means that a relevant measure is to educate employees in bias and heuristics.en_US
dc.description.abstractVid utvecklingen av en produkt eller applikation är det viktigt att utföra tester för att upptäcka eventuella fel eller brister. För att vara en bra testare behöver man kunna tänka utanför boxen och hitta fel som utvecklare har missat. Heuristiker är genvägar hjärnan använder för att spara tid och resurser. När heuristiker går fel uppstår kognitiva bias. Dessa kognitiva bias hindrar människor att tänka utanför boxen och ökar risken för felbedömningar. Detta är en kvalitativ studie med syfte att undersöka mönster i hur mjukvarutestare, anställda hos TestScouts, resonerar vid problemlösningsuppgifter kopplade till olika bias. För att kunna följa med i respondenternas resonemang används think-aloud metoden där respondenten under tiden ska tänka högt. Detta spelades in och transkriberades för att sedan kodas. Utifrån kodningen kunde tre teman sammanställas: osäkerhet, utanför boxen och problemlösning. Resultatet visade att mjukvarutestarna hos TestScouts över lag presterade bättre än vad tidigare forskning visat att människor tenderar att göra. Utifrån tidigare forskning fastslås att utbildning är det mest effektiva sättet att arbeta mot bias. Företagets brist på utbildning i ämnet gör att en relevant åtgärd är att utbilda de anställda inom bias och heuristiker.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseries2022:097en_US
dc.subjectBiasen_US
dc.subjectmjukvarutestningen_US
dc.subjecttesten_US
dc.subjectheuristikeren_US
dc.subjecttestareen_US
dc.subjectproblemlösningen_US
dc.subjectthink-alouden_US
dc.titleUTANFÖR BOXEN En kvalitativ studie kring mönster i mjukvarutestares resonemang vid problemlösning kopplade till biasen_US
dc.title.alternativeOutside the box A qualitative study of patterns in software testers’ reasoning in problem solving tasks linked to biasen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record