UTANFÖR BOXEN En kvalitativ studie kring mönster i mjukvarutestares resonemang vid problemlösning kopplade till bias
Outside the box A qualitative study of patterns in software testers’ reasoning in problem solving tasks linked to bias
Sammanfattning
Vid utvecklingen av en produkt eller applikation är det viktigt att utföra tester för
att upptäcka eventuella fel eller brister. För att vara en bra testare behöver man
kunna tänka utanför boxen och hitta fel som utvecklare har missat. Heuristiker är
genvägar hjärnan använder för att spara tid och resurser. När heuristiker går fel
uppstår kognitiva bias. Dessa kognitiva bias hindrar människor att tänka utanför
boxen och ökar risken för felbedömningar. Detta är en kvalitativ studie med syfte
att undersöka mönster i hur mjukvarutestare, anställda hos TestScouts, resonerar
vid problemlösningsuppgifter kopplade till olika bias. För att kunna följa med i
respondenternas resonemang används think-aloud metoden där respondenten under
tiden ska tänka högt. Detta spelades in och transkriberades för att sedan kodas.
Utifrån kodningen kunde tre teman sammanställas: osäkerhet, utanför boxen och
problemlösning. Resultatet visade att mjukvarutestarna hos TestScouts över lag
presterade bättre än vad tidigare forskning visat att människor tenderar att göra.
Utifrån tidigare forskning fastslås att utbildning är det mest effektiva sättet att
arbeta mot bias. Företagets brist på utbildning i ämnet gör att en relevant åtgärd är
att utbilda de anställda inom bias och heuristiker.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
When developing a product or application, it is important to perform tests to detect
any errors or deficiencies. To be a good tester, you need to be able to think outside
the box and find errors that developers have missed. Heuristics are shortcuts the
brain uses to save time and resources. When these heuristics go wrong, cognitive
bias arises. These cognitive biases prevent one from thinking outside the box and
increase the risk of misjudgments. This is a qualitative study with the aim of
examining patterns in how software testers, employed by TestScouts, reason in
problem-solving tasks linked to different biases. In order to be able to follow the
respondents' reasoning, the think-aloud method is used, where the respondent must
think aloud during the problem-solving. Their verbal protocols were recorded and
transcribed, then coded. Based on the coding, three themes could be compiled:
uncertainty, thinking outside the box and problem solving. The results showed that
the software testers at TestScouts generally performed better than previous research
has shown. Based on previous research, it is established that education is the most
effective way to prevent bias. The company's lack of education in the subject
means that a relevant measure is to educate employees in bias and heuristics.
Fil(er)
Datum
2022-09-14Författare
Ahlberg, Matilda
Moberg, Emilia
Nyckelord
Bias
mjukvarutestning
test
heuristiker
testare
problemlösning
think-aloud
Serie/rapportnr.
2022:097
Språk
swe