• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vi har guppat runt i en båt på ett öppet hav, bara stormat runt” En kvalitativ studie om hur föräldrars livsvillkor förändras av att ha barn med problematisk skolfrånvaro

“We´ve been drifting around in the middle of a storm” - A qualitative study of how parents' living conditions change by having children with problematic school absenteeism.

Abstract
Studien syftade till att undersöka och få ökad förståelse för hur föräldrars vardag och livsvillkor förändras avseende arbetssituation och ekonomi, välbefinnande och social situation av att ha barn med problematisk skolfrånvaro. Vidare var syftet att få ökad kunskap om och förståelse för föräldrars subjektiva upplevelser kopplat till fenomenet. Studien vilar därav på en fenomenologisk ansats som intresserar sig för subjektet och dess livsvärld. Studien har även fokuserat på föräldrarnas önskemål om och behov av stöd från professionella och samhället. Sammantaget genomfördes 14 kvalitativa semistrukturerade intervjuer med 15 föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro. Det teoretiska ramverket utgjordes av livsloppsperspektivet och andra relevanta teoretiska begrepp som stöd för att förstå det empiriska materialet. Genomgående framgår det i studien att den problematiska skolfrånvaron inverkar på föräldrarnas möjlighet att arbeta och försörja sig vilket kräver omfattande anpassningar och förändringar för att möta såväl barnets behov och omgivningens krav. Undersökningen synliggör att föräldrarnas livskvalitet och välbefinnande påverkas av skolfrånvaron med exempel på negativa fysiska och emotionella effekter på den egna hälsan samt inverkan på familjelivet och sociala relationer. Vidare synliggör studien att föräldrarna upplevde avsaknad av stöd eller att det erhållna stödet varit otillräckligt i förhållande till det omfattande ansvaret som de ålagts. På ett strukturellt plan efterlyste föräldrarna en nationell samsyn och samordning runt skolfrånvaroproblematiken samt en tydligare ansvarsfördelning mellan involverade parter. På ett individuellt plan efterfrågade föräldrarna sammanfattningsvis ett individ- och behovsanpassat, icke-dömande och flexibelt stöd.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73621
Collections
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
Rådemo, Emma och Skalja, Stella.pdf (1.193Mb)
Date
2022-09-14
Author
Rådemo, Emma
Skalja, Stella
Keywords
problematisk skolfrånvaro
föräldrar
livsvillkor
livskvalitet
välbefinnande
stöd
problematic school absenteeism
parents
living conditions
life quality
well-being
support
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV