dc.description.abstract | Denna studie belyser förskollärarens användning av redskap för att stötta flerspråkiga barns
kommunikation i förskolan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagogerna
interagerar med flerspråkiga barn för att stötta deras kommunikation under måltiderna. Ett
problem som drivit fram den här studien är att flerspråkiga barn kan behöva mer stöttning för
att få möjlighet att utveckla sitt språk. Studien utgår från en kvalitativ ansats med den
sociokulturella teorin som teoretisk bakgrund. Metoden som används är observationer via
videoinspelning. Fokus för videoinspelningen har varit förskollärares interaktion med
flerspråkiga barn på en förskola, under tre måltider. Vårt insamlade material har transkriberats
och analyserats med hjälp av centrala begrepp från den sociokulturella teorin. Studiens
resultat visar att förskolläraren använder sig av olika redskap för att stötta flerspråkiga barns
kommunikation. De redskap som synliggörs i studiens resultat är både materiella, såsom
fysiska objekt vid måltider, och intellektuella - det vill säga språkliga begrepp, gester,
kroppsspråk, tonläge, ögonkontakt, med mera. Vi ville undersöka om ett interkulturellt
förhållningssätt och rutiner användes som intellektuella redskap. Under observationstillfällen
synliggjordes inte särskilt det interkulturella förhållningssättet. Det synliggjordes dock att
rutiner kan agera som ett underlag till stöttning. Ett annat resultat som studien gav
indikationer på var att förskolläraren på olika sätt anpassar sin stöttning till varje enskilt barn
under måltiderna. | en_US |