dc.description.abstract | Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som
två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De
frågeställningar som studien utgick ifrån var; Vad anser forskningen att yoga och mindfulness
kan ha för inverkan på barns hälsa, välbefinnande och lärande i förskolan? Vad kan yoga och
mindfulness innebära i förskolan enligt forskningen samt vilka didaktiska aspekter bör
förskollärare ha i åtanke? Studien har utförts som en systematisk litteraturstudie, svar på
forskningsfrågorna har sökts i både kvantitativa och kvalitativa tidigare utförda studier. Detta
har medfört ett resultat som visade på både mätbara effekter och djupare förståelse av barns
och förskollärares erfarenheter. Resultatet visade att yoga och mindfulness upplevs roligt och
meningsfullt av de barn, vårdnadshavare och förskollärare som deltagit i studierna. Störst
effekt har de mätbara studierna visats på barns självregleringsförmåga som anses
betydelsefull för framtida skolframgång. Förbättringar sågs inom områdena kognitiv
flexibilitet, arbetsminne, uppmärksamhet, impulskontroll, planering/organisering samt
hyperaktivitet. Dessutom kan yoga och mindfulness ha effekt på barns lek och kreativitet,
fantasi och föreställningsförmåga, motoriska utveckling samt vila och återhämtning. Effekt
har även visats på barns förmåga till känslo- och beteendereglering, sociala kompetenser och
prosocialt beteende. Vid introducering av yoga och mindfulness i förskolan visade resultatet
att det är betydelsefullt att utgå från barns intressen och förutsättningar. Dessutom behövs en
medvetenhet om hur omgivande miljö och kontinuitet i utövningen kan påverka utfallet.
Framförallt har det synliggjorts hur förskollärarens förhållningssätt är en kritiskt avgörande
aspekt för hur meningsfullt utövningen upplevs. | en_US |