”... ja, jag googlade en gång”. En intervjustudie om förskollärares reflektioner kring sitt arbete med frågor som rör sexuella övergrepp mot barn.
Abstract
Det övergripande syftet för studien är att utifrån Grossmans model of teachers knowledge
(1995) undersöka vilka kunskaper förskollärare uppskattar sig besitta rörande sexuella
övergrepp mot barn, i relation till sin yrkesprofession. Förskolan ska vara en trygg plats för alla
barn där det förväntas finnas kompetenta förskollärare som arbetar utifrån en vetenskaplig
grund. Frågeställningarna är således; 1. Hur uppfattar förskollärare anmälningsplikten? 2. Hur
upplever förskollärare sin kompetens för att hantera området sexuella övergrepp? 3. Hur
beskriver förskollärare arbetet med förskolans förebyggande åtgärder av sexuella övergrepp
mot barn? Studiens insamlade empiri baseras på semistrukturerade intervjuer där fokus riktades
mot sex förskollärares uppfattning av sin kunskap. För att analysera förskollärares upplevda
kunskap om sexuella övergrepp i relation till sin yrkesprofession bearbetades empirin först
genom en tematisk analys. Vidare har det analytiska ramverket använts för att undersöka och
utvärdera förskollärares kunskap. I analysresultatet redogörs sju kategorier där förskollärares
olika uppfattningar i skilda kontexter synliggörs. Det framkommer att det finns skilda
uppfattningar om när samt på vilka grunder det ska göras en orosanmälan. De skilda
uppfattningarna grundar sig i den kunskap förskollärare har när det handlar om förmågan att
upptäcka tecken på sexuella övergrepp. Resultatet visar även att det synsätt och klimat som
förskollärarna har är avgörande för hur det förebyggande arbetet mot sexuella övergrepp
hanteras. Förskollärarna visar en medvetenhet hur den professionella rollen samt yttre faktorer
som kultur och samhälle kan påverka tryggheten för barnen i förskolan. I studiens
slutdiskussion problematiseras och diskuteras tidigare forskning och studiens resultat. Studien
visar att det finns en stor avsaknad av utbildning hos förskollärare. Utbildning är nödvändigt
för att förse förskollärare med sådan spetskompetens som behövs för att kunna upptäcka tecken
på övergrepp. Vidare i diskussionen framkommer ett samband mellan förhållningssättet kring
att göra en orosanmälan och lärarens kunskap om sexuella övergrepp. Det förebyggande arbetet
ska inte endast finnas för att utbilda barnen, utan en stor del av förebyggandet innebär att de
verksamma inom förskolan behöver fortbildning samt kontinuerligt samtalar om ämnet
sexuella övergrepp inom arbetslaget.
Date
2021Author
Wesström, Matilda
Thyr, Linnéa
Keywords
Sexuella övergrepp
CSA
anmälningsplikt
förebyggande arbete
förskola
förskollärare
utbildning
Language
swe