Användning av mobiltelefoner i den digitaliserade skolan: Elever och lärares perspektiv
Sammanfattning
På ett övergripande plan problematiserar avhandlingen skolans digitalisering och dess konsekvenser för både elevers och lärares skolvardag. Mer specifikt syftar avhandlingen till att fördjupa kunskapen om användningen av högstadie- och gymnasieelevers privata mobiltelefoner i klassrummet och implementering av mobiltelefonförbud i klassrummet.
Med utgångspunkt i fokusgruppintervjuer av högstadie- och gymnasieelever om deras användning av sina mobiltelefoner i klassrummet, både för pedagogiska och icke-undervisningsrelaterade syften och ljudinspelningar av lärares diskussioner i ett lärarlag om implementeringen av ett mobiltelefonförbud i sina klassrum ställdes avhandlingens forskningsfrågor och utforskas i 4 fallstudier. På ett generellt plan är arbetet grundat i sociokulturell teori om lärande och utveckling, där de teoretiska begreppen infrastruktur för lärande och gränsobjekt/gränsöverskridande har använts i avhandlingens studier och kappa.
Avhandlingen visar att de utmaningar och möjligheter som följer med att eleverna tar med sig och använder sina mobiler i klassrummet till stor del handlar om hur denna komplexitet ska hanteras i klassrummet. I den digitaliserade skolan har digital teknologi kommit att bli en nödvändig och integrerad komponent både för lärares undervisning och för elevers lärande. Avhandlingens studier visar på vikten av att nyansera frågan om användningen av elevernas privata mobiltelefoner i klassrummet. Avhandlingens empiriska studier bidrar till kunskapsfältet och förtydligar att det inte finns en enkel lösning på den komplexa fråga om hur elevernas användning av sina privata mobiler ska hanteras i klassrummet i den digitaliserade skolan.
Delarbeten
1. Ott, T., Grigic Magnusson, A., Weilenmann, A. & Hård af
Segerstad, Y. (2018). “It must not disturb, it’s as simple as that”:
Students’ voices on mobile phones in the infrastructure for learning
in Swedish upper secondary school. Education and Information
Technologies, 23(1), pp. 517–536. https://doi-org.ezproxy.ub.gu.se/10.1007/s10639-017-9615-0 2. Grigic Magnusson, A., Hård af Segerstad, Y. & Sofkova Hashemi,
S. (2017). Technology of choice: Challenges and opportunities of
mobile phones in school. In Proceedings of the 9th International
Conference on Education and New Learning Technologies, 672–681. DOI: 10.21125/edulearn.2017.1143 3. Grigic Magnusson, A. (2019). A pupil perspective on the impact
of a mobile phone ban in a secondary school. In Proceedings of the
12th annual International Conference of Education, Research and
Innovation, 8345-8348. DOI: 10.21125/iceri.2019.1983 4. Grigic Magnusson, A., Ott, T., Hård af Segerstad, Y. & Sofkova
Hashemi, S. (2022). Teachers banning mobile phones - Complexities
of managing a mobile phone ban in the digitalised schools’
classroom. (manuscript).
Examinationsnivå
Doctor of Philosophy
Universitet
Anita Grigic Magnusson
Institution
Department of Applied Information Technology ; Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Disputation
fredagen den 2 december 2022 kl.13.00, Torg Grön, Hus Patricia, Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Forskningsgången 6, Campus Lindholmen, Göteborg
Datum för disputation
2022-12-02
E-post
anita.magnusson@ait.gu.se
Datum
2022-11-10Författare
Grigic Magnusson, Anita
Nyckelord
mobiltelefon, mobiltelefonförbud, klassrum, elev, lärare, den digitaliserade skolan, infrastruktur för lärande, gränsobjekt
Publikationstyp
Doctoral thesis
ISBN
978-91-8069-049-2 (tryckt)
978-91-8069-050-8 (PDF)
Serie/rapportnr.
Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL Forskarskolan i utbildningsvetenskap Doktorsavhandling 101
Språk
swe