Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Charlotte
dc.contributor.authorDi Nella, Nadia
dc.contributor.authorJidblad, Tilda
dc.date.accessioned2022-10-13T09:38:07Z
dc.date.available2022-10-13T09:38:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73865
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels utifrån förskolans läroplan som belyser hur viktig den fysiska inomhusmiljön är för barnen på förskolan och att tidigare forskning visar på en kunskapslucka om den fysiska inomhusmiljön. Det beror på att den ofta hamnar i skymundan för den sociala och pedagogiska miljön. Därför mynnade studiens syfte ut i forskningsfrågorna: Hur uppfattar förskollärare att förskolans fysiska inomhusmiljö främjar barns lek och lärande? och Hur uppfattar förskollärare att förskolans fysiska inomhusmiljö begränsar barns lek och lärande? Studien tar en fenomenografisk utgångspunkt där människors olika uppfattningar står i centrum. Datainsamlingen har skett genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Det analyserade datamaterialet hamnade i ett utfallsrum där åtta beskrivningskategorier skapades utifrån förskollärares varierande uppfattningar: pedagogens roll, planlösning, utformning, barns inflytande, material, tillgänglighet, ekonomi och tid. De mest framträdande resultaten visade på att förskollärarna är medvetna om att den fysiska inomhusmiljön påverkar barns lek och lärande. Förskollärarna är rörande överens om att kriterier för att skapa en god inomhusmiljö är beroende av det förhållningssätt som pedagogen intar i skapandet av dessa miljöer. Särskilt framträdande var också förskollärarnas uppfattning om att barns inflytande är den viktigaste pusselbiten. Ytterligare ett resultat visar på variation kring förskollärarnas syn på förskolans planlösning, den uppfattades både främja och begränsa barns lek och lärande. En närvarande pedagog är framträdande när förskollärarna pratar om vad som främjar lek och lärande. Ett annat resultat visar på att materialet på förskolan spelar en stor roll, ord som åldersanpassat, okodat, tillåtande, mångfald, tillgängligt pratar de flesta förskollärare om. Slutligen tas tid och ekonomi upp vilket ses som ytterst begränsade. Studien avslutas med en diskussion om hur vissa beskrivningskategorier kan ses på olika sätt beroende på hur de uppfattas.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFörskolaen_US
dc.subjectförskollärareen_US
dc.subjectfysisk inomhusmiljöen_US
dc.subjectleken_US
dc.subjectlärandeen_US
dc.subjectfenomenografien_US
dc.subjectuppfattningen_US
dc.title”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record