Ledning och stimulans - för att ge alla en chans
Abstract
Syftet med studien är att öka kunskapen om några lärares och specialpedagogers tolkningar
och upplevelser av arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö bland elever i
årskurs F-6. Frågeställningarna är som följer, hur tolkas begreppet ledning och stimulans av
lärarna och specialpedagogerna? Vad är enligt lärarna och specialpedagogerna grundläggande
faktorer i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö? På vilket sätt tas
specialpedagogens kompetens tillvara i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig
lärmiljö enligt lärarna och specialpedagogerna? De teoretiska utgångspunkterna i studien
grundar sig på det sociokulturella perspektivet och det relationella perspektivet på lärande.
Studien utgår från en fenomenologisk forskningsansats där intresset finns att tolka och skapa
förståelse för empirin. I denna kvalitativa studie har åtta semistrukturerade intervjuer
genomförts med fyra lärare och fyra specialpedagoger verksamma på fyra kommunala F-6
skolor. Inför intervjuerna genomfördes två pilotintervjuer för att stärka validiteten i studien.
Resultatet har analyserats utifrån aktuella frågeställningar och de teoretiska perspektiv på
lärande som studien grundar sig på. Den insamlade empirin från intervjuerna har
kategoriserats under olika teman och kopplats till studiens centrala begrepp.
Resultatet visar att informanterna har ett synsätt som utgår från ett relationellt perspektiv på
lärande där tanken är att ledning och stimulans är något som gynnar alla elever oavsett
förutsättningar. Begreppet tillgänglig lärmiljö är mer vedertaget än begreppet ledning och
stimulans där det sistnämnda inte helt är befäst i intervjuerna med lärarna och
specialpedagogerna. I studien framgår det dock att tankesättet vid planerandet av
undervisningen visar på en förståelse av vad begreppet ledning och stimulans innebär och att
det är något som sker på gruppnivå. Grundläggande faktorer för ledning och stimulans samt
tillgänglig lärmiljö beskrivs i studien handla om relationer, pedagogiskt ledarskap samt en
mångfald av material och arbetssätt som ger förutsättningar för lärande och delaktighet hos
eleverna. Empirin visar att specialpedagogens kompetens inte helt tas tillvara i utvecklandet
och arbetet med ledning och stimulans och det uttrycks en önskan om att arbeta mer
främjande och förebyggande än vad som i realiteten sker
Degree
Student Essay
Collections
Date
2022-10-13Author
Malena, Norström
Whass, Anette
Keywords
ledning
Language
swe