Diagnos: Utländsk bakgrund?
Abstract
Vår studie handlar om hur olika yrkesgrupper i skolan talar om elever med utländsk bakgrund
och särskilt stöd. Elever med utländsk bakgrund uppnår enligt rapporter från Skolverket
sämre skolresultat än elever med svensk bakgrund. Vi jämför i vår studie specialpedagogers,
sva-lärares (lärare i svenska som andraspråk) och ämneslärares syn på och tal om detta.
Vårt syfte var att undersöka dessa tre yrkeskategoriers tal om elever med utländsk bakgrund
genom att låta specialpedagoger, sva-lärare och ämneslärare beskriva vilka orsaker de ser till
en elevs svårigheter samt föreslå möjliga åtgärder för att hjälpa eleven. De frågeställningar vi
hade var:
• Hur ser specialpedagogers, sva-lärares och ämneslärares respektive sätt att tala om
elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd ut?
• Vilka ord och begrepp synliggör specialpedagogers, sva-lärares och ämneslärares
tankar om elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd?
Vi närmade oss vårt forskningsproblem med en kvalitativ ansats utifrån en
socialkonstruktionistisk utgångspunkt. Datainsamling skedde genom en enkät med frisvar
utifrån en fiktiv vinjett. Det insamlade materialet analyserades genom diskursteori och kritisk
diskursanalys och visade på en skillnad framför allt mellan specialpedagoger å ena sidan och
ämneslärare och sva-lärare å andra sidan. Studien visar att specialpedagoger är mer benägna
att se elevens svårigheter ur ett relationellt perspektiv medan ämneslärare och sva-lärare
oftare uttalar att svårigheterna har sin grund i att eleven har ett annat modersmål och därmed
språksvårigheter.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2022-10-13Author
Martinsson, Cecilia
Westerberg, Ulla
Keywords
utländsk bakgrund
Language
swe