• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Val och användning av artefakter i matematikundervisningen

Abstract
Tidigare forskning visar att elever som hamnar i matematiksvårigheter i skolan riskerar utan förskap och att få ett sämre liv. För att undervisningen ska bli likvärdig behöver den bli till gänglig för alla elever. Tidigare forskning visar att vissa faktorer i matematikundervisningen som är bra för alla elever i klassrummet är absolut nödvändiga för elever som av olika orsaker hamnat i matematiksvårigheter. Om laborativt material kan anses vara ett effektivt stöd eller rentav ett hinder för elever i deras matematikutveckling är något som varit i fokus för ett antal internationella studier. Studien syftade till att utveckla ny kunskap om hur speciallärare i matematik kan använda la borativt material i undervisningen för att skapa tillgänglighet till matematikinnehållet för elever i behov av olika stödinsatser i matematik. Studien hade en kvalitativ ansats och semistrukture rade intervjuer användes som metod för att samla in data. Studiens resultat visade att det är av stor vikt att det sker professionell samverkan samt att elevens upplevelse av det specialpedago giska stödet tas vara på vid kartläggningar, för att stödinsatserna ska bli adekvata och överens stämma med elevernas faktiska behov. Vidare visade resultatet på olika betydelsefulla aspekter vid val av laborativt material samt att det finns både möjligheter och hinder med laborativt material i arbetet med elever i behov av olika stödinsatser i matematik. En slutsats var för att det ska skapas tillgänglighet till matematikinnehåll och artefakternas potential ska framkomma så att det stödjer elevernas förståelse krävs det speciallärares medvetenhet kring vilka material som främjar eller hindrar en fördjupad matematisk förståelse för olika elever
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73897
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
annotated-Henriksson%20-%20Anna%20-%20och%20-%20Erixon%20-%20Evgenia%20-%20och%20-%20Strid%20-%20Eva.pdf (744.7Kb)
Date
2022-10-14
Author
Henriksson, Anna
Erixon, Evgenia
Strid, Eva
Keywords
artefakter
matematik
matematikundervisning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV