dc.description.abstract | Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och
matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för
årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet
har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att
bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser
(Dyslexiföreningen, 1/2019). Då elevers kunskapsutveckling inte gav förväntad progression
skedde en förstärkning av skollagen vilken trädde i kraft den 1 juli 2019 och innefattar en
garanti för tidiga stödinsatser (Skolverket, 2019a).
Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur åtta lärare uppfattar och resonerar kring
bedömning, det fortsatta arbetet med läsinlärning och läsundervisning samt tidiga insatser,
utifrån Läsa-delens resultat på Skolverkets bedömningsstöd i årskurs 1. Då relationer är av
vikt för inlärning utgår föreliggande studie från det sociokulturella perspektivet (Säljö, 2014)
och det specialpedagogiska relationella perspektivet (Ahlberg, 2015). Föreliggande studie har
fenomenografi som forskningsansats, vilken innefattar en kvalitativ metod där syftet är att
synliggöra variationer av uppfattningar om de fenomen som undersöks. Semistrukturerade
intervjuer valdes för insamling av empirin vilket är vanligt vid fenomenografisk
forskningsansats (Stukát, 2011). I föreliggande studie visar resultatet att respondenterna
uppfattar Skolverkets bedömningsstöd som ett stöd vid bedömning av elevernas
kunskapsutveckling samt för att identifiera elever i behov av tidiga insatser. Respondenterna
menar även att resultatet av bedömningsstödet inte nämnvärt påverkar läsundervisningen på
gruppnivå, däremot på individnivå genom exempelvis individanpassade läseböcker. I den
aktuella studien framträder variationer av uppfattningar i såväl genomförande och bedömning
som hur stöd ges vid behov av tidiga insatser. Föreliggande studie skulle kunna bidra till att
synliggöra vikten av ökad tydlighet för användandet av bedömningsstödet samt hur resultatet
kan användas i det fortsatta arbetet med bedömning, läsundervisning, läsinlärning och ge
tydliga rutiner för elevers tidiga stöd | en_US |