OPTIMISATION AND UNDERSTANDING OF TECHNOLOGICAL ARTEFACTS An Experimental Study Investigating the Role of Causal Cognition and Social Learning in Micro-society Paradigms
Sammanfattning
Cumulative technological culture - how humans can build upon and improve the technology
and tools of earlier generations - has been regarded as a main contributing factor for Homo
sapiens' success as a species. In this study we investigate the role of causal cognition and
social learning in the optimisation of technological artefacts. We do so through an
experimental study where participants optimise a wheel system. Our results show that
participants’ causal understanding of the wheel increased as a consequence of the
optimisation of the wheel system. The study is a partial replication of a former study by
Derex et al. (2019) with further development in the experimental design. The implications of
our findings questions the validity of the former experiment by Derex et al. and gives further
support in investigations of the role of social learning and causal cognition, and the relevance
of micro-society paradigms in research concerning cumulative technological culture.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Kumulativ teknologisk kultur - hur människor bygger på och förbättrar teknik och verktyg
från tidigare generationer - har betraktats som en huvudsaklig bidragande faktor för Homo
sapiens framgång som art. I denna studie undersöker vi rollen av kausal kognition och socialt
lärande i optimeringen av tekniska artefakter. Detta gör vi genom en experimentell studie där
deltagarna optimerar ett hjulsystem. Våra resultat visar att deltagarnas kausala förståelse för
hjulet ökade som en konsekvens av optimering av hjulsystemet. Studien är delvis en
replikering av en tidigare studie, gjord av Derex et al. (2019), men även en vidareutveckling
av experimentdesignen. Implikationerna av våra resultat ifrågasätter giltigheten av
slutsatserna som baserats på experimentet av Derex et al. och ger samtidigt stöd i vidare
undersökning av rollen av socialt lärande och kausal kognition samt relevansen av
mikrosamhällesparadigm i forskning om kumulativ teknologisk kultur.
Fil(er)
Datum
2022-10-17Författare
Högberg, Albin
Iliefski-Janols, Eva
Nyckelord
Cumulative Technological Culture
Cognitive Niche Hypothesis
Cultural Niche Hypothesis
Social Learning
Causal Cognition
Micro-society Paradigms
Serie/rapportnr.
2022:090
Språk
eng