Etiken i tekniken. Sociala robotar, utbildning och etiska konsekvenser – ett lärarperspektiv
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares resonemang kring framtida användning av
sociala robotar i utbildningen. Vidare är avsikten att utforska innebörden och ytterligare
klargöra implikationerna av etiska konsekvenser av att använda sociala robotar i
utbildningen.
Teori: Studien utgår från moralfilosofin med särskild tonvikt på dess tillämpning inom
tekniken. Vidare presenteras det utilitaristiska perspektivet för att ta itu med etiska
frågor relaterat till robotanvändning i utbildningen.
Metod: Studiens metodologiska ansats består av kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper
med nio lärare fördelat på två olika grundskolor i Västra Götalands län. För att analysera
datamaterialet används en tematisk analysmetod.
Resultat: Resultaten redovisas under fyra teman: Robotens roll och användning, Integritet och
mänskliga rättigheter, Ansvar och Social och emotionell anknytning. Det första temat
inrymmer både möjligheter och begränsningar som deltagarna relaterade till inträdet av
sociala robotar i skolan. Fokusgrupperna diskuterade framför allt effektivitet och
individanpassning som ställdes mot robotens lågeffektiva bemötande och en ökad
arbetsbörda. Det andra temat innefattar etiska farhågor som kan inskränka på elevernas
integritet: behandling av data, förtroende och diskriminering. Det tredje temat gav
upphov till problematiken relaterad till ansvarstagande i en praktisk klassrumssituation
och i förhållande till ekonomiska frågor som implementeringen av ny teknik för med
sig. Det sista temat behandlar lärares farhågor och faktorer som påverkar i vilken grad
eleven skapar en förtroendefull relation till roboten.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2022-10-17Author
Landerberg, Annie
Larsson, Rebecca
Keywords
sociala robotar
robot
AI
Utbildning
Lärare
Etik
Language
swe