• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etiken i tekniken. Sociala robotar, utbildning och etiska konsekvenser – ett lärarperspektiv

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares resonemang kring framtida användning av sociala robotar i utbildningen. Vidare är avsikten att utforska innebörden och ytterligare klargöra implikationerna av etiska konsekvenser av att använda sociala robotar i utbildningen. Teori: Studien utgår från moralfilosofin med särskild tonvikt på dess tillämpning inom tekniken. Vidare presenteras det utilitaristiska perspektivet för att ta itu med etiska frågor relaterat till robotanvändning i utbildningen. Metod: Studiens metodologiska ansats består av kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper med nio lärare fördelat på två olika grundskolor i Västra Götalands län. För att analysera datamaterialet används en tematisk analysmetod. Resultat: Resultaten redovisas under fyra teman: Robotens roll och användning, Integritet och mänskliga rättigheter, Ansvar och Social och emotionell anknytning. Det första temat inrymmer både möjligheter och begränsningar som deltagarna relaterade till inträdet av sociala robotar i skolan. Fokusgrupperna diskuterade framför allt effektivitet och individanpassning som ställdes mot robotens lågeffektiva bemötande och en ökad arbetsbörda. Det andra temat innefattar etiska farhågor som kan inskränka på elevernas integritet: behandling av data, förtroende och diskriminering. Det tredje temat gav upphov till problematiken relaterad till ansvarstagande i en praktisk klassrumssituation och i förhållande till ekonomiska frågor som implementeringen av ny teknik för med sig. Det sista temat behandlar lärares farhågor och faktorer som påverkar i vilken grad eleven skapar en förtroendefull relation till roboten.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73912
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
annotated-Landerberg%2C%20Larsson%20IPS%20V22%20PEDG14.pdf (1.050Mb)
Date
2022-10-17
Author
Landerberg, Annie
Larsson, Rebecca
Keywords
sociala robotar
robot
AI
Utbildning
Lärare
Etik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV