• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

’’Alla ska känna sig välkomna. Alla är vi olika’’. En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner om makt, normer och diskriminering inom den egna verksamheten.

Abstract
Studien utgår från poststrukturalistisk teori och undersöker förskollärares reflektioner och beskrivningar av deras verksamhet och arbete med barnen utifrån begreppen normer, makt och diskriminering. Kvalitativa intervjuer ligger till grund för analys av empiri och resultatredovisning. Studien kommer ta reda på vilka strategier förskollärare använder sig av för att motverka olika typer av förtryck och diskriminering. Studien syftar även till att ta reda på hur förskollärare arbetar för en inkluderande förskola för alla barn. Det framkommer av studien att förskollärarna som medverkar har olika uppfattningar kring vilka typer av normer och förtryck som förekommer i förskolan samt att de även uttrycker att förtryck inte finns i förskolan. Empirin visar att så inte är fallet. Det förekommer förtryck men att det är svårt att uppfatta vad som just är förtryck. Studien behandlar även begreppen normer och makt där det framkommer att förskollärare upprätthåller skadliga normer och värderingar omedvetet. Slutresultatet visar på att förskollärare behöver mer kompetensutveckling och kritiskt granska både verksamheten och deras förhållningssätt för att utveckla arbetet med barnen så att skadliga normer och värderingar motverkas.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73917
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Carolina Brandt_Denise Eirén_Jennifer Lindholm.pdf (554.2Kb)
Date
2022
Author
Brandt, Carolina
Eirén, Denise
Lindholm, Jennifer
Keywords
Makt
normer
antiförtryckande pedagogik och undervisning
förskollärare
förtryck
värderingar
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV