’’Alla ska känna sig välkomna. Alla är vi olika’’. En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner om makt, normer och diskriminering inom den egna verksamheten.
Abstract
Studien utgår från poststrukturalistisk teori och undersöker förskollärares reflektioner och
beskrivningar av deras verksamhet och arbete med barnen utifrån begreppen normer, makt
och diskriminering. Kvalitativa intervjuer ligger till grund för analys av empiri och
resultatredovisning. Studien kommer ta reda på vilka strategier förskollärare använder sig av
för att motverka olika typer av förtryck och diskriminering. Studien syftar även till att ta reda
på hur förskollärare arbetar för en inkluderande förskola för alla barn. Det framkommer av
studien att förskollärarna som medverkar har olika uppfattningar kring vilka typer av normer
och förtryck som förekommer i förskolan samt att de även uttrycker att förtryck inte finns i
förskolan. Empirin visar att så inte är fallet. Det förekommer förtryck men att det är svårt att
uppfatta vad som just är förtryck. Studien behandlar även begreppen normer och makt där det
framkommer att förskollärare upprätthåller skadliga normer och värderingar omedvetet.
Slutresultatet visar på att förskollärare behöver mer kompetensutveckling och kritiskt granska
både verksamheten och deras förhållningssätt för att utveckla arbetet med barnen så att
skadliga normer och värderingar motverkas.
Date
2022Author
Brandt, Carolina
Eirén, Denise
Lindholm, Jennifer
Keywords
Makt
normer
antiförtryckande pedagogik och undervisning
förskollärare
förtryck
värderingar
Language
swe