DIGITALA VERKTYG OCH FLERSPRÅKIG UNDERVISNING I FÖRSKOLAN En systematisk litteraturöversikt om barn och lärares användning av digitala verktyg och digital kompetens i förskolan
Sammanfattning
Syftet för denna systematiska översiktsstudie är att undersöka vad som framkommer i tidigare
forskning om barns och lärares digitala kompetenser och användning av digitala verktyg i
arbetet med flerspråkighet i förskolan. I studien inkluderas 11 analyserade artiklar.
Genomförande av studien har gjorts på ett systematiskt sätt, där både urval och analys har
sammanställts utifrån artiklarnas utsagor. Resultatet framställer de lärande möjligheter som
digitala verktyg bidrar med och används som stöd i flerspråkiga förskolor. Resultatet visar även
hur lärare förhåller sig till digital kompetens och engagerar hemmet i förskolans arbete.
Examinationsnivå
Student Essay
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022-10-19Författare
Ibrahim, Yomna
Nyckelord
Digitala verktyg, digitalisering, digital kompetens, flerspråkighet, språkutveckling
Språk
swe