Show simple item record

dc.contributor.authorJimenez, Sara
dc.date.accessioned2022-10-19T09:51:49Z
dc.date.available2022-10-19T09:51:49Z
dc.date.issued2022-10-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73940
dc.description.abstractDet övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera hur pedagogisk personal i skolan kan främja elevers hälsa genom utveckling av resiliens. I flera länder har de sett en positiv betydelse av skolinsatser med att främja resiliens, och forskning påvisar en positiv effekt av dessa insatser för barn och ungas psykiska hälsa. Psykisk ohälsa är ett ökande samhällsproblem och därav ett ökat behov av insatser på flera nivåer i samhället för att reducera pressen på hälsosektorn. Som en bidragande lösning på dessa utmaningar i samhället undersöker denna studie skolans bidrag till hälsofrämjande insatser. Resultatet visar att genom utveckling av trygga relationer, att skapa en medvetenhet om omgivningens inverkan på elevernas välmående och fungerande, och att utveckla elevernas sociala och emotionella kompetens kan skolan utveckla elevernas resiliens. Detta kräver ett stort samarbete inom skolan för att kunna genomföras.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectSkola, elever, resiliens, förebyggande arbete, psykosocial ohälsaen_US
dc.titleRESILIENS – FÖRMÅGAN ATT KLARA SIG TROTS ALLT Skolans förebyggande arbete runt barn och ungas psykosociala ohälsaen_US
dc.typeTexteng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent Essayeng
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record