• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

RESILIENS – FÖRMÅGAN ATT KLARA SIG TROTS ALLT Skolans förebyggande arbete runt barn och ungas psykosociala ohälsa

Abstract
Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera hur pedagogisk personal i skolan kan främja elevers hälsa genom utveckling av resiliens. I flera länder har de sett en positiv betydelse av skolinsatser med att främja resiliens, och forskning påvisar en positiv effekt av dessa insatser för barn och ungas psykiska hälsa. Psykisk ohälsa är ett ökande samhällsproblem och därav ett ökat behov av insatser på flera nivåer i samhället för att reducera pressen på hälsosektorn. Som en bidragande lösning på dessa utmaningar i samhället undersöker denna studie skolans bidrag till hälsofrämjande insatser. Resultatet visar att genom utveckling av trygga relationer, att skapa en medvetenhet om omgivningens inverkan på elevernas välmående och fungerande, och att utveckla elevernas sociala och emotionella kompetens kan skolan utveckla elevernas resiliens. Detta kräver ett stort samarbete inom skolan för att kunna genomföras.
Degree
Student Essay
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73940
Collections
  • Magisteruppsatser (IPKL)
View/Open
Resiliens - förmågan att klara sig trots allt Sara Jimenez.pdf (677.8Kb)
Date
2022-10-19
Author
Jimenez, Sara
Keywords
Skola, elever, resiliens, förebyggande arbete, psykosocial ohälsa
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV