Fysisk och digital högläsning. Ett lugnande moment eller en fantastisk pedagogisk metod för barns språkutveckling?
Abstract
Syftet med denna studie har varit att undersöka samt bidra med kunskap om hur förskollärare
beskriver att fysisk och digital högläsning främjar barns språkutveckling. Följaktligen tar
studien utgångspunkt i förskolans styrdokument samt tidigare forskning. Studiens
forskningsfrågor är: Hur beskriver förskollärare att de arbetar pedagogiskt med högläsning
för att främja barns språkutveckling? Hur resonerar förskollärare kring möjligheter med att
använda sig av fysisk respektive digital högläsning? Hur resonerar förskollärare kring
begränsningar med att använda sig av fysisk respektive digital högläsning?
En kvalitativ forskningsmetod har använts och empirin i studien har samlats in via
semistrukturerade intervjuer, med fokus på möjligheter samt begränsningar med fysisk
respektive digital högläsning. Således vilka strategier förskollärare beskriver att de använder
för främjandet av barns språk. Intervjuerna spelades in för att sedan transkriberas. Därefter har
det empiriska materialet analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv med tre av de
centrala begreppen utifrån teorin: mediering, scaffolding och samspel.
I resultatet har det framkommit att förskollärarna ser flertal möjligheter med fysisk
högläsning. Förskollärarna beskriver att de samspelar med barn och använder sin röst som
strategier för att skapa berikande samtal. Däremot anser de att stora barngrupper är en
begränsning med fysisk högläsning, då alla barns individuella behov inte kan tillvaratas. Det
framgår även i resultatet att förskollärarna upplever fler begränsningar vid digital än vid
fysisk högläsning. Det finns brist på kunskap kring att undervisa med digitala verktyg vilket
leder till att de åsidosätter sin pedagogiska roll. I studiens resultat uppmärksammas hur
förskollärarna resonerar kring skapandet av möjligheter till samspel och stöttning till barn
under respektive högläsningsform. Det synliggörs likheter och skillnader beroende på vilken
åldersgrupp förskollärarna arbetar med. Slutligen kan man se hur högläsning sker vid vila
eller övergångar på samtliga förskolor och inte som ett tematiskt arbete med fokus på barns
språkutveckling.
Date
2022Author
Hjern, Alice
Jansson, Emma
Nilsson, Sanna
Keywords
Fysisk högläsning
digital högläsning
bok
lärplatta
språkutveckling
mediering
scaffolding
samspel
sociokulturella perspektivet
Language
swe