dc.description.abstract | Syftet med följande studie är att undersöka hur forskning beskriver att förskollärare och
arbetslag arbetar med barns förstaspråk/modersmål i förskolan. Delsyftet är att undersöka hur
forskning beskriver förskollärares och arbetslagets arbete med flerspråkighet. Det är möjligt
att urskilja en oro och tveksamhet i de didaktiska val kring hur personal arbetar och ska
arbeta med läroplanens mål kring modersmål. I studien studeras dessa didaktiska val och den
synliggör en problematik i förskolans verksamhet kopplat till läroplanens formuleringar.
Studien undersöker barnens modersmålsutveckling, pedagogers inställning till
modersmålsundervisning, hur väl förskolor uppnår målet i läroplanen samt hur
modersmålsundervisning påverkar hela barngruppen.
En systematisk översiktsstudie valdes som metod för att möjliggöra ett fördjupat resultat
utifrån studiens syfte. Datan behandlades genom protokoll och tabeller vilket bidrog till en
systematisk databearbetning som är avgörande för en systematisk översiktsstudie. Vidare
analyserades och syntetiserades datan för att kunna sammanställas. Utifrån resultatet fördes
en diskussion i relation till frågeställningar, syfte och teori.
Sammanfattat visar resultatet på en kunskapslucka inom forskningsfältet där det saknas
faktiska resultat kring barns förstaspråksutveckling i förskolan. Det var dock möjligt att föra
en metoddiskussion där vi problematiserar vår metod och dess påverkan på resultatet.
Resultatdiskussionen leder till ett synliggörande av den komplexitet som förskollärare ställs
inför i arbetet med barns förstaspråk. Det lyfts även hur vidare forskning kan bidra till
ytterligare granskning av hur barns förstaspråksutveckling sker.
I början av vår studie var målet att sammanställa en handbok för arbetet med barns
förstaspråk i förskolan. Utifrån vårt resultat går det dock inte att sammanställa en handbok
med framgångsrika strategier som utvecklar barns förstaspråk, eftersom det saknas
forskningsfynd på om språkutveckling faktiskt sker. Däremot lyfter studien många strategier
som förskolor nationellt och internationellt använder för att uppmärksamma barns förstaspråk
i förskolans vardag. Resultatet hoppas vi kan bidra med inspiration och reflektion av det
praktiska arbetet men även för vidare forskning inom ämnet. | en_US |