Show simple item record

dc.contributor.authorBörjesson, Molly
dc.contributor.authorIvarsson, Jenny
dc.date.accessioned2022-10-24T11:39:13Z
dc.date.available2022-10-24T11:39:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73984
dc.description.abstractSyftet med följande studie är att undersöka hur forskning beskriver att förskollärare och arbetslag arbetar med barns förstaspråk/modersmål i förskolan. Delsyftet är att undersöka hur forskning beskriver förskollärares och arbetslagets arbete med flerspråkighet. Det är möjligt att urskilja en oro och tveksamhet i de didaktiska val kring hur personal arbetar och ska arbeta med läroplanens mål kring modersmål. I studien studeras dessa didaktiska val och den synliggör en problematik i förskolans verksamhet kopplat till läroplanens formuleringar. Studien undersöker barnens modersmålsutveckling, pedagogers inställning till modersmålsundervisning, hur väl förskolor uppnår målet i läroplanen samt hur modersmålsundervisning påverkar hela barngruppen. En systematisk översiktsstudie valdes som metod för att möjliggöra ett fördjupat resultat utifrån studiens syfte. Datan behandlades genom protokoll och tabeller vilket bidrog till en systematisk databearbetning som är avgörande för en systematisk översiktsstudie. Vidare analyserades och syntetiserades datan för att kunna sammanställas. Utifrån resultatet fördes en diskussion i relation till frågeställningar, syfte och teori. Sammanfattat visar resultatet på en kunskapslucka inom forskningsfältet där det saknas faktiska resultat kring barns förstaspråksutveckling i förskolan. Det var dock möjligt att föra en metoddiskussion där vi problematiserar vår metod och dess påverkan på resultatet. Resultatdiskussionen leder till ett synliggörande av den komplexitet som förskollärare ställs inför i arbetet med barns förstaspråk. Det lyfts även hur vidare forskning kan bidra till ytterligare granskning av hur barns förstaspråksutveckling sker. I början av vår studie var målet att sammanställa en handbok för arbetet med barns förstaspråk i förskolan. Utifrån vårt resultat går det dock inte att sammanställa en handbok med framgångsrika strategier som utvecklar barns förstaspråk, eftersom det saknas forskningsfynd på om språkutveckling faktiskt sker. Däremot lyfter studien många strategier som förskolor nationellt och internationellt använder för att uppmärksamma barns förstaspråk i förskolans vardag. Resultatet hoppas vi kan bidra med inspiration och reflektion av det praktiska arbetet men även för vidare forskning inom ämnet.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectModersmålen_US
dc.subjectförstaspråken_US
dc.subjectflerspråkigheten_US
dc.subjectförskolepersonalen_US
dc.subjectspråkutvecklingen_US
dc.subjectstrategi och transspråkandeen_US
dc.titleFörstaspråkens roll i förskolan. En översiktsstudie om hur undervisning i andra språk än majoritetsspråket kan realiseras i förskolans utbildning.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record