Visa enkel post

dc.contributor.authorNordlander, Carolinn
dc.contributor.authorJansson, Sofia
dc.date.accessioned2022-10-25T07:55:53Z
dc.date.available2022-10-25T07:55:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73991
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån tidigare forskning som visar att det idag finns brister i utförandet av förskolans genusarbete idag. I läroplanen Lpfö18 (Skolverket, 2018) står det även att förskolan har ett ansvar att motverka traditionella könsroller och könsmönster i verksamheten. Detta skapade en nyfikenhet till varför bristerna med förskolans genusarbete har uppstått. Studien har använt sig utav en kvalitativ ansats där elva förskollärare intervjuats om deras uppfattningar och reflektioner kring arbete med genusperspektivet. För att kunna undersöka syftet har studien haft en fenomenografisk utgångspunkt där intervjuerna har analyserats utifrån olika uppfattningskategorier. Resultatet i studien visade att det finns brister i förskollärares genusarbete idag. Men resultatet visade även att förskollärare dagligen stöter på utmaningar med genusarbetet. De intervjuade förskollärarna beskriver bland annat utmaningar i form av kunskap om genus i arbetslaget och att detta har en påverkan i verksamhetens genusarbete. Resultatet visade även att det gemensamma förhållningssättet kunde bli en utmaning om man inte gemensamt i arbetslaget kom överens om hur man skulle utföra genusperspektivet i verksamheten. Vårdnadshavare var även en av de större utmaningarna då förskollärarna uttryckte att de kunde bli motarbetade genom att vårdnadshavarna när de ifrågasatte genusarbetet. Barnen kommer även med en könsstereotypisk syn till förskolan som de fått av resterande samhälle vilket blev en utmaning för förskollärarna i deras arbete att motverka könsmönster i förskolan. Liknande utmaningar har även skrivits fram i tidigare forskning som pekar på att bristerna i förskolan genusarbete uppstår på grund av de utmaningar förskolan möter.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectGenusen_US
dc.subjectFörskolaen_US
dc.subjectFörskollärareen_US
dc.subjectGenusperspektiven_US
dc.title“Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.en_US
dc.typeTexten_US


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post