• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg som stöd för barns språkutveckling.

Abstract
Studiens syfte är att ta reda på förskollärares uppfattningar vad det gäller arbetet med digitala verktyg för barns språkutveckling. Detta eftersom de revideringar som tillkom i förskolans nya läroplan endast talar om att man ska arbeta med digitala verktyg men inte hur. Den tidigare forskningen visar att det saknas strategiska och didaktiska val för förskollärarna. Studiens frågeställningar är: 1. På vilket sätt redogör förskollärare för hur de arbetar med digitala verktyg som stöd för barns språkutveckling? 2. Vilka olika uppfattningar om möjligheter i deras arbete med språkutveckling och digitala verktyg ger förskollärare uttryck för? 3. Vilka olika uppfattningar om hinder i deras arbete med språkutveckling och digitala verktyg ger förskollärarna uttryck för? Studien är en kvalitativ undersökning som utförts genom halvstrukturerade intervjuer med sex förskollärare med ljudinspelning. Intervjuerna analyserades ur ett fenomenografiskt perspektiv. Analysen visar att det råder både likheter och skillnader i förskollärarnas uppfattningar om hur undervisning med digitala verktyg för barns språkutveckling ska implementeras. Utifrån förskollärarnas uppfattningar tolkar vi att de är i behov av mer resurser och kompetensutveckling gällande digitala verktyg för barns språkutveckling. Genomgående för studien är att förskollärarna vill lära sig mer och ser möjligheter med stöd av digitala verktyg då man genom samtal och kommunikation kan främja barns språkutveckling.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73994
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Camilla Sundvall, Erika Karlman, Rebecka Kihlström.pdf (705.0Kb)
Date
2022
Author
Sundvall, Camilla
Karlman, Erika
Kihlström, Rebecka
Keywords
digitala verktyg
språkutveckling
förskollärare
uppfattningar
kompetens
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV