dc.description.abstract | Psykisk ohälsa förstås idag vara ett stort samhällsproblem som går allt lägre ner i åldrarna. Det
har blivit synligt att en tidig upptäckt och tidiga insatser är betydande framgångsfaktorer för att
vända den negativa trenden. Då de flesta barn idag går i förskola, förstås förskolan som en
hälsofrämjande arena med goda möjligheter att arbeta både hälsofrämjande och förebyggande.
Syftet med studien är att undersöka några förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring
det hälsofrämjande arbetet för att förebygga psykisk ohälsa hos barn i förskola. De
frågeställningar studien utgår från är hur förskollärare definierar psykisk ohälsa och hur det
uppmärksammas bland förskolebarn, hur förskollärare arbetar hälsofrämjande för att förebygga
psykisk ohälsa hos förskolebarn samt hur förskollärare uppfattar de stödfunktioner som ges i
relation till det förebyggande arbetet kring barns psykiska ohälsa. Studiens empiriska material
utgår från kvalitativa intervjuer med nio verksamma förskollärare utspridda på förskolor i fem
olika kommuner. I studiens resultat framkommer det att samtliga förskollärare är eniga om att
psykisk ohälsa är ett mångtydigt samt svårdefinierat begrepp. Förskollärarna beskriver att
psykisk ohälsa hos barn främst uppmärksammas genom långvariga beteendeförändringar. Det
framkommer även att kärlek är grunden i det hälsofrämjande arbetet. Studien belyser vikten av
att barn ska få omringas av trygga och omsorgsfulla relationer för att utveckla en god
självkänsla som i sin tur möjliggör ett främjande av välbefinnande. Slutligen uppfattar
förskollärare att möjligheter till stödfunktioner är av stor relevans för förskolans meningsfulla
uppdrag, men att tillgången dock är varierande och ofta bristfällig. | en_US |