Show simple item record

dc.contributor.authorEliasson, Louise
dc.contributor.authorPaus, Sofia
dc.date.accessioned2022-10-27T09:54:43Z
dc.date.available2022-10-27T09:54:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74012
dc.description.abstractSyftet med den här studien är att synliggöra hur förskollärare upplever och arbetar med omsorgsfenomenet. Trots att omsorgen står framskriven i styrdokument finns det inte en tydlig konsensus för hur förskollärare ska arbeta med den och vad det innebär för det praktiska arbetet. För att närma oss detta utgick vi från dessa frågeställningar; Hur ser förskollärarna på omsorg som begrepp och dess innebörd och finns det en gemensam syn på hur förskollärare bör arbeta med omsorgen som förhållningssätt? Omsorg är ett brett begrepp som innefattar flera olika grenar, vi har låtit våra intervjuer styra vilka grenar som fått prägla vår studie mest. Då vi utgick från en fenomenografisk ansats som gav oss möjlighet att vara föränderliga, kunde forskningen utformas organiskt längs studiens gång. Vi använde oss av en kvalitativ ansats för att genomföra intervjuer och inspelningar i framställandet av vårt resultat. Våra forskningsfrågor genererade flera olika förhållningssätt till omsorg, något som blev centralt i intervjuerna var hur omsorg kunde vara föränderlig i relation till kön. I vårt resultat fann vi att respondenterna önskade mer tid och reflektion för att gemensamt sätta ett förhållningssätt att arbeta praktiskt med. Vi fann också att de krav som finns på planering för lärande och utveckling prioriterades över planering för omsorg.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectOmsorgen_US
dc.subjectomvårdnaden_US
dc.subjectuppfattningen_US
dc.subjectkönen_US
dc.subjectskillnaderen_US
dc.titleFörskollärare och omsorgsfenomenet. Förskollärares praktiska arbete med omsorg i verksamheterna.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record