Show simple item record

dc.contributor.authorPettersson, Elina
dc.contributor.authorRahro, Rozbe
dc.contributor.authorRudbo, Jesper
dc.date.accessioned2022-10-27T10:06:47Z
dc.date.available2022-10-27T10:06:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74013
dc.description.abstractVi vill med vår studie undersöka hur arbetet med jämlikhet och Barnkonventionen tolkas och gestaltas av förskollärare i olika delar av Sverige. Vi ställer även frågan om förskollärarna har påverkats av Barnkonventionen i deras arbete med jämlikhet. Vi vill med våra frågor undersöka om det finns en variation inom de olika förskolornas sätt att arbeta med Barnkonventionen och jämlikhet samt vilka förutsättningar de fått i form av kompetenshöjande utbildning inom Barnkonventionen. Studien har gjorts via en enkätundersökning som skickats ut till förskolor runt om i Sverige. Enkäten är ämnad för förskollärare. Frågorna har vi valt att formulera med både stängda och öppna svarsalternativ för att möjliggöra att förskollärarna skall kunna utveckla sina svar. Resultatet presenteras genom diagram och analys av frågorna utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv. Valet att använda det variationsteoretiska perspektivet baseras på att vi vill undersöka variationsmönster och kritiska aspekter i förskollärares arbete med barnkonventionen och jämlikhet. Våra resultat jämförs även med tidigare forskning och Skolinspektionens rapport från 2018 som visar brister i arbetet med jämlikhet inom förskolan och att den lokala styrkedjan påverkar hur likvärdiga förskolor är (Skolinspektionen, 2018).en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectBarnkonventionenen_US
dc.subjectJämlikheten_US
dc.subjectFörskolaen_US
dc.subjectVariationsteorinen_US
dc.titleBarnkonventionen och jämlikhet i förskolan. En tolkningsfråga?en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record