Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum
Sammanfattning
Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och
bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i
förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för
en likvärdig och tidig matematikundervisning.
Teori: Den teoretiska forskningsansats som låg till grund för denna studie var kritisk pragmatism (Boman,
Ljunggren & Wright, 2007), vilken gjorde det möjligt att studera hur olika professioner i skolan
identifierade och utnyttjade sitt handlingsutrymme för att stödja elever i behov av särskilda
utbildningsinsatser i matematik. Vidare användes Bergs (2003) friutrymme och hans frirumsmodell
för en fördjupad analys. Forskarens utblick var ett relationellt perspektiv, det Kommunikativa
Relationsinriktade Perspektivet (KoRP) (Ahlberg, 2015), vilket användes för att studera
kommunikation och samverkan mellan de olika professionerna.
Metod: De tre skolorna i studien valdes ut utifrån olika upptagningsområden samt att de olika skolorna
presterade på olika nivå i bedömningsstöden i taluppfattning på höstterminen i årskurs 1. Utifrån en
kvalitativ metod genomfördes tolv semistrukturerade intervjuer med rektor, personal med
specialpedagogisk kompetens samt lärare i förskoleklass och årskurs 1 på de tre skolorna. Intervjuerna
genomfördes som digitala möten med en profession och en skola i taget.
Resultat: Studiens resultat presenteras i fyra teman som tillsammans besvarar studiens forskningsfrågor. Det
första temat behandlar de tre skolornas organisation för systematiskt kvalitetsarbete efter införandet
av Läsa, skriva, räkna- en garanti för tidiga stödinsatser. Resultaten visar på en förändring när två av
skolorna nu hade skapat formella kommunikativa kontexter mellan de olika professionerna för
resultatuppföljning i matematik, där även rektor hade en god insyn. Det andra temat belyser lärarens
nya handlingsmöjligheter i undervisning och bedömning i matematik. De nationella
kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden upplevdes ha bidragit till en ökad likvärdighet i
bedömningen både kommunalt och nationellt och att ett större fokus lades på matematikundervisning
i förskoleklass. I det tredje temat redovisas om garantin lett till ett nytt sätt att tidigt identifiera elever
i behov av särskilda utbildningsinsatser i matematik. Resultaten visar att matematikutveckling
fortfarande får ett förvånansvärt litet utrymme i kommunikationen vid överlämningar, stödinsatser
och fortbildningar i jämförelse med språkutveckling. Få extra anpassningar i matematik sattes in i
tidiga åldrar på de undersökta skolorna och inget åtgärdsprogram i matematik hade upprättats. Det
fjärde temat lyfter fram hur garantin påverkat inflytandet från personal med specialpedagogisk
kompetens. Resultatet visar att personal med specialpedagogisk kompetens var mer delaktiga i
särskilda bedömningar i årskurs 1 än i förskoleklassen och att speciallärarna i väldigt liten omfattning
arbetade med insatser i matematik i de tidiga åldrarna
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Datum
2022-10-31Författare
Elmgren, Frida
Nyckelord
taluppfattning
tidiga insater
särskilda utbildningsbehov i matematik
bedömningsstöd
kartläggningsmaterial
frirum
Språk
swe