Bildlärarnas olika roller - En kvalitativ studie om rollen som bildlärare från ett goffmanskt perspektiv
Abstract
Syfte
Syftet med uppsatsen är undersöka bildlärarens möjligheter att bedriva undervisning i
klassrummet på högstadienivå. I detta riktas fokus mot att söka ringa in olika bärande former
av rolltagande som följer med bildläraruppdraget, samt i detta även undersöka hur lärarna
interagerar med elever och den miljö som bildsalen erbjuder. Analysen av det empiriska
materialet lägger ut ifrån den goffmanska dramaturgiska modellen. Goffmans teori kommer
även i ett andra steg användas för att ge ett vidare teoretisk perspektiv på resultatet.
Frågeställningar
• Vad kännetecknar bildlärarrollen?
• Hur använder sig läraren av den rekvisita som erbjuds i klassrumsmiljön?
• Vilka roller intar bildläraren, och vilka kännetecken förknippas med respektive roll?
Metod
Materialet består av fem lärare som undervisar i bild på grundskolan och som även arbetar
som konstnärer. Metoden baseras på en intervjubaserad kvalitativ textanalys för att genomföra
studien kring lärarnas upplevelser och erfarenheter utifrån den Goffmanska dramaturgiska
modellen.
Resultat
Resultatet av studien visar att klassrummets miljö har starka influenser i lärarnas agerande
och rolltaganden, där hen tar på sig olika roller i bildsalen såsom esteten, ordnaren och
kommunikatören.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-11-16Author
Perdawidi, Karzan
Keywords
lärarroll, agerande, lärare, bild, klassrum
Series/Report no.
VT15-2480-08
Language
swe