Show simple item record

dc.contributor.authorPerdawidi, Karzan
dc.date.accessioned2022-11-16T08:03:27Z
dc.date.available2022-11-16T08:03:27Z
dc.date.issued2022-11-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74161
dc.description.abstractSyfte Syftet med uppsatsen är undersöka bildlärarens möjligheter att bedriva undervisning i klassrummet på högstadienivå. I detta riktas fokus mot att söka ringa in olika bärande former av rolltagande som följer med bildläraruppdraget, samt i detta även undersöka hur lärarna interagerar med elever och den miljö som bildsalen erbjuder. Analysen av det empiriska materialet lägger ut ifrån den goffmanska dramaturgiska modellen. Goffmans teori kommer även i ett andra steg användas för att ge ett vidare teoretisk perspektiv på resultatet. Frågeställningar • Vad kännetecknar bildlärarrollen? • Hur använder sig läraren av den rekvisita som erbjuds i klassrumsmiljön? • Vilka roller intar bildläraren, och vilka kännetecken förknippas med respektive roll? Metod Materialet består av fem lärare som undervisar i bild på grundskolan och som även arbetar som konstnärer. Metoden baseras på en intervjubaserad kvalitativ textanalys för att genomföra studien kring lärarnas upplevelser och erfarenheter utifrån den Goffmanska dramaturgiska modellen. Resultat Resultatet av studien visar att klassrummets miljö har starka influenser i lärarnas agerande och rolltaganden, där hen tar på sig olika roller i bildsalen såsom esteten, ordnaren och kommunikatören.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesVT15-2480-08en_US
dc.subjectlärarroll, agerande, lärare, bild, klassrumen_US
dc.titleBildlärarnas olika roller - En kvalitativ studie om rollen som bildlärare från ett goffmanskt perspektiven_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH3
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / The Board of Teacher Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Lärarutbildningsnämndenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record