Show simple item record

dc.contributor.authorNorrby, Caroline
dc.date.accessioned2022-11-16T14:16:11Z
dc.date.available2022-11-16T14:16:11Z
dc.date.issued2022-11-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74171
dc.descriptionAlgorithms are an increasingly important element in human digital life though they often remain opaque or invisible. Developing algorithmic awareness and algorithmic literacy could be a crucial step to help users successfully navigate digital environments. Through a systematic literature review this thesis aims to provide an overview of how the concepts algorithmic awareness and algorithmic literacy are used in academic articles. The thesis is guided by the questions; how are the concepts defined, and what implications can be discerned regarding how people learn algorithmic awareness or algorithmic literacy? Searches was conducted in Proquest, Scopus and Web of Science using specific inclusion- and exclusions criteria. This resulted in 19 articles to review. The result briefly introduces the articles and discusses what concept is being used and if it is defined within the article. Themes are presented in connection to the research questions and how people are made aware of and learn about algorithms. The result gives indications regarding how algorithms are made visible and how people can have an increased awareness around algorithms, which initially happens through experience. The review makes clear that if users are to build trust for algorithms there must be transparency within the platform. There is no strong consensus within the included articles as to a clear definition of the concepts. However, the result indicates that algorithmic awareness is a precondition for algorithmic literacy. By being reflective, interacting and showing trust, people are building awareness, while infrastructure, digital context and social contexts also come into play.en_US
dc.description.abstractAlgoritmer påverkar människor på daglig basis trots att de ofta förblir osynliga. I en digital värld där människor möts av ett stort informationsflöde krävs en medvetenhet för att se, förstå och hantera algoritmer. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att kartlägga forskningsläget rörande begreppen algorithmic awareness och algorithmic literacy som har börjat användas i forskningssammanhang. Hur definieras begreppen och vilka mönster kan skönjas kring hur människor lär algorithmic awareness och algorithmic literacy? En systematisk sökning av litteratur har genomförts i Proquest, Scopus och Web of Science utifrån bestämda inklusions-och exklusionskriterier, vilket resulterade i 19 vetenskapliga artiklar. I resultatet sammanfattas artiklarna och kapitlet går sedan vidare med att presentera om och hur algorithmic awareness och algorithmic literacy definieras i artiklarna. Därefter behandlas olika teman som kunnat skönjas i artiklarna med koppling till frågeställning och hur människor lär och får medvetenhet kring algoritmer. Här påvisas hur algoritmer synliggörs och hur användare medvetandegörs om algoritmer. Genomgången visar att transparens är viktigt för användarens tilltro till algoritmer och att användare lär sig algorithmic awareness eller algorithmic literacy genom erfarenhet. Utbildning, reflekterande och ett aktivt deltagande är också viktiga beståndsdelar. Kapitlet avslutas med att redovisa begränsningar och utmaningar för lärande. En slutsats i uppsatsen är att det inte råder någon konsensus kring vad begreppen innebär. Begreppen kan inte likställas även om algorithmic awareness ofta är en grundförutsättning för att utveckla algorithmic literacy. Genom att vara reflekterande, interagerande och visa tilltro medvetandegörs människor kring algoritmer samtidigt som infrastruktur, kontext och sociala sammanhang även spelar in.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseries2022:084en_US
dc.subjectAlgorithmic awarenessen_US
dc.subjectalgorithmic literacyen_US
dc.subjectalgoritmeren_US
dc.subjectsystematisk litteraturstudieen_US
dc.titleALGORITHMIC AWARENESS OCH ALGORITHMIC LITERACY En systematisk litteraturstudie av två begreppen_US
dc.title.alternativeAlgorithmic awareness and algorithmic literacy: a systematic rewiew of two conceptsen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record