Sex rektorers upplevelser av vilka nycklar de har för att öppna upp till en god social miljö och bidra till tillgängliga lärmiljöer
Abstract
En tillgänglig lärmiljö innebär att elever känner sig trygga och upplever studiero i klassrummet.
Såväl trygghet som studiero är något skolan kontinuerligt behöver upprätthålla för att på bästa
sätt bidra till goda förutsättningar för kunskapsutveckling hos samtliga elever. I
styrdokumenten, Skollagen och läroplanerna, framhålls rektors ansvar för lärmiljön. Utifrån vår
horisont, i rollen som blivande specialpedagoger, fanns en nyfikenhet kring hur rektorer beskrev
sin upplevelse av hur de bidrar till arbetet med den sociala miljön i klassrummet.
Syftet med denna studie var att undersöka några rektorers upplevelser av arbetet med att stärka
den sociala miljön i skolans tillgängliga lärmiljö och på detta sätt öka kunskapsutvecklingen hos
eleverna. Studien utgick från följande frågeställningar: Hur upplever rektorerna vad som är
social miljö i en tillgänglig lärmiljö? Hur upplever rektorerna att de bidrar till att skapa
förutsättningar för att stärka skolans sociala miljö i den tillgängliga lärmiljön?
Studien utgick ifrån en fenomenologisk forskningsansats eftersom den ämnade undersöka
rektorernas beskrivningar av sina upplevelser. Insamling av empirin gjordes med hjälp av
semistrukturerade intervjuer då det ansågs vara en lämplig metod, som tillät rektorerna att återge
sina upplevelser. I studien intervjuades sex högstadierektorer i södra Sverige. Bronfenbrenners
ekologiska systemteori, Bergs frirumsmodell och de två specialpedagogiska perspektiven
relationellt och kategoriskt användes som teoretiska ramverk.
Resultatet av studiens analyserade empiri visade att samtliga rektorer hade en vision, ett tydligt
mål med hur de ville att den sociala miljön skulle vara. De utgick från ett relationellt perspektiv
i sin syn på hur skolan planerade för den sociala miljön. Vidare arbetade de med trygghet utifrån
skolrelaterade aktiviteter för att stärka elevernas gemenskap. Samarbete var ett genomgående
ledord, där alla elever, lärare och vårdnadshavare samt skolans övriga personal var en del.
Rektorernas beskrivningar visade på att de upplevde ett frirum, som en möjlighet, för att kunna
arbeta med den sociala miljön utifrån givna styrdokument.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2022-11-28Author
Pintaric, Chatarina
Pollack, Karin
Keywords
tillgänglig lärmiljö
sociala gemenskap
pedagogiskt ledarskap
fenomenologi
skolklimat
Bronfenbrenners ekologiska systemteori
Bergs frirumsmodell
Language
swe