Äga rum- Fysisk miljö som didaktiskt verktyg En fallstudie av en flexibel klassrumsmiljö (4-9), dess möjligheter och begränsningar
Take place - Physical environment as a didactic tool - A case study of a (4-9) flexible learning environment, its possibilities and constraints
Abstract
Denna fallstudie är utförd på Testskolan (4–9) i två storbasrum avsedda för 50 personer. Syftet är att mäta ljudmiljö, samt undersöka hur lärare använder den inredning som finns i rummet som didaktiskt stöd, kopplat mot specialpedagogiska specialmyndighetens modell för tillgänglighet där, fysisk, psykosocial och pedagogisk miljö tas i beaktning. Studien är utförd genom grundad teori, och kombinerar kvalitativa och kvantitativa data för att förstå hur lärarens vardag i storbasrummen kan se ut. Data har insamlats på plats, och sedan kodats ner genom tematisk analys och analyserats genom teorin om affordance. Kvalitativa data har samlats in genom observation av lektioner på plats under en dag i vardera storbasrum, följt av samtal och semistrukturerad digital enkät. Kvantitativ mätning av talkommunikation och efterklang har utförts på plats av akustiker. Bullermätning har utförts under två dagar i respektive storbasrum under lektionstid med lånad professionell utrustning. Ett av fynden i studien handlar om ljudmiljön, som är en av de mest betydelsefulla faktorerna i ett skolhus (Barrett m. fl. 2010). I Testskolans båda storbasrum uppmättes att ljudmiljön var optimal enligt svensk akustikstandard för skolor (Swedish Standards Institute [SIS], 2017). Resultatet av uppmätt ljudtrycksnivå under lektionstid hade ett medeltal på 60 dB, mycket lägre än vad som har registrerats i obehandlade klassrum, där man tidigare uppmätt ett genomsnitt på 64 dB i en studie utförd i Brittiska skolor (Shield m. fl. 2015).
Analysen av miljön syftar således till att lyfta de begränsningar och möjligheter som upplevs och kan erbjuda lärarna som didaktiska möjligheter i deras undervisning. Sammanfattningsvis kan man av insamlad data, se ett behov av att jobba mer strukturerat och systematiskt med värdegrunden, kopplat till hur man använder undervisningsmiljön i Testskolan (4-9), i storbasrummen (Frelin & Grannäs, 2022).
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-11-29Author
Nelson, Maria
Keywords
lärmiljö, didaktisk design, innovativ lärmiljö, ljudmiljö, buller, efterklang, fysisk lärmiljö, affordance, didaktiska verktyg, miljöpsykologi
Language
swe