Framställning av religion i läromedel. En kvalitativ studie om läromedels framställning av religion, läromedelsanvändning och vilka kunskaper och förmågor läromedlet kan bidra till.
The presentation of religion in teaching materials: A qualitative study of teaching materials, the presentation of religion, the use of teaching materials and the abilities and knowledge the teaching materials can contribute to.
Sammanfattning
Projektets syfte är att undersöka användningen av läromedel samt perspektiv på dess
användning, men även att lyfta fram vilka kunskaper och förmågor som det utvalda
läromedlen bidra till. Projektet utgår från de tre vanligaste läromedlen i religionskunskap som
enligt Broberg (2019) är läroböcker, dokumentärer och bilder. I områdesöversikten lyfter
projektet fram tidigare forskning om olika typer av läromedel, hur religiöst positionerade
elever uppfattar religionsundervisningen samt övergripande problematiska framställningar av
religion i religionskunskapsundervisningen. Områdesöversikten lyfter fram både svensk och
internationell forskning. Projektet är en kvalitativ studie som inkluderar både
klassrumsobservation och intervjuer med lärare och elever. Den teoretiska utgångspunkten
för projektet är Big Ideas. Projektansökan avslutas med etiska överväganden och projektets
betydelse.
Utgivare
Göteborgs universitet
Datum
2022Författare
Alkodri, Duaa
Wikholm, Elsa
Nyckelord
Religionskunskapsundervisning
läromedel
läromedelsanvändning
Big Ideas
framställning av religion
Publikationstyp
other
Språk
swe