Visa enkel post

dc.contributor.authorAlkodri, Duaa
dc.contributor.authorWikholm, Elsa
dc.date.accessioned2022-12-02T13:41:40Z
dc.date.available2022-12-02T13:41:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74357
dc.description.abstractProjektets syfte är att undersöka användningen av läromedel samt perspektiv på dess användning, men även att lyfta fram vilka kunskaper och förmågor som det utvalda läromedlen bidra till. Projektet utgår från de tre vanligaste läromedlen i religionskunskap som enligt Broberg (2019) är läroböcker, dokumentärer och bilder. I områdesöversikten lyfter projektet fram tidigare forskning om olika typer av läromedel, hur religiöst positionerade elever uppfattar religionsundervisningen samt övergripande problematiska framställningar av religion i religionskunskapsundervisningen. Områdesöversikten lyfter fram både svensk och internationell forskning. Projektet är en kvalitativ studie som inkluderar både klassrumsobservation och intervjuer med lärare och elever. Den teoretiska utgångspunkten för projektet är Big Ideas. Projektansökan avslutas med etiska överväganden och projektets betydelse.en_US
dc.format.extent22 sidoren_US
dc.language.isosween_US
dc.publisherGöteborgs universiteten_US
dc.subjectReligionskunskapsundervisningen_US
dc.subjectläromedelen_US
dc.subjectläromedelsanvändningen_US
dc.subjectBig Ideasen_US
dc.subjectframställning av religionen_US
dc.titleFramställning av religion i läromedel. En kvalitativ studie om läromedels framställning av religion, läromedelsanvändning och vilka kunskaper och förmågor läromedlet kan bidra till.en_US
dc.title.alternativeThe presentation of religion in teaching materials: A qualitative study of teaching materials, the presentation of religion, the use of teaching materials and the abilities and knowledge the teaching materials can contribute to.en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepotheren_US


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post