Livslång fysisk aktivitet. En forskningsöversikt om idrott och hälsans påverkan på elevernas fysiska aktivitet utanför skolan.
Abstract
Ett mål för idrott och hälsa är att förbereda elever för livslång fysisk aktivitet. Tidigare
forskning visar att detta mål inte är väl förankrat i praktiken. Syftet med forskningsöversikten
är därför att ge en överblick på den aktuella forskningen kring kopplingen mellan
undervisningen i idrott och hälsa, elevers motivation, deras fysiska aktivitet i skolan och
fortsatta fysiska aktivitet efter skolgången. Den använda metoden var en systematisk
forskningsöversikt med datainsamling i databaserna SPORTDiscus och PsycInfo. Sökningen
genererade 519 träffar, som sållades genom inklusions- och exklusionskriterier och kvar till
forskningsöversikten blev 9 artiklar. Forskningsöversikten visar på blandade resultat kring
om ett samband kan dras mellan faktorer i undervisningen (motivation, kunskap, läroplan)
och livslång fysisk aktivitet, men att autonom motivation och lärandefokus i undervisningen
gynnar elevernas fortsatta fysiska aktivitet. Resultatet visar vidare att implementering av
diverse lärstilar och strategier har en positiv påverkan på elevers autonoma motivation.
Strategierna och lärstilarna utgår från kooperativt lärande, uppgiftsorienterat arbetsklimat och
de psykologiska behoven (SDT). Sammanfattningsvis påvisar forskningsöversikten att om
undervisningen sker i en autonomistödjande miljö med fokus på elevers lärande,
kunskapsutveckling och förståelse för fysisk aktivitet så kan det gynna den livslånga fysiska
aktiviteten.
Collections
View/ Open
Date
2022Author
Färnström, Henrik
Johansson, Jonathan
Keywords
livslång fysisk aktivitet
Idrott och hälsa
motivation
Publication type
other
Language
swe