dc.contributor.author | Karlsson Johbarn, Linda | |
dc.date.accessioned | 2022-12-06T19:47:25Z | |
dc.date.available | 2022-12-06T19:47:25Z | |
dc.date.issued | 2022-12-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/74386 | |
dc.description.abstract | Detta arbetet handlar om övningsstrategier främst inom orgelmetodik som jag identifierat under mina år på universitet. Syftet är att identifiera och pröva vad en tidseffektiv övningsstrategi kan vara. Frågor i detta arbete är: Vad kan en tidseffektiv strategi för instudering innebära? Vilken kan relationen mellan strategi och musikalisk form vara? Går övningsstrategier att applicera på olika instrument? Metoden jag använt är aktionsforskning och jag har identifierat olika övningsstrategier för instudering av orgelstycken. Dock blev resultatet ett annat än förväntat då min förhoppning att lära mig en fuga på 8 dagar visade sig vara svårare än jag trott då jag underskattade relationen mellan strategi och musikalisk form. Jag har efter resultatet kunnat konstatera att det behövs olika strategier för olika typer av musik.
| en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | övningsstrategi | en_US |
dc.subject | övningsmetodik | en_US |
dc.subject | aktionsforskning | en_US |
dc.subject | fuga | en_US |
dc.subject | orgel | en_US |
dc.title | Strategier som gör övningen mer effektiv. En aktionsforskningsstudie inom orgelmetodik med fokus på övningsstrategier och effektivitet. | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |