dc.contributor.author | Koch, Hedda Lund | |
dc.date.accessioned | 2022-12-08T13:40:28Z | |
dc.date.available | 2022-12-08T13:40:28Z | |
dc.date.issued | 2022-12-08 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/74390 | |
dc.description.abstract | Föreliggande studie är en självobservation utifrån perspektivet konstnärlig forskning där en soubrettes röst undersöks i olika typer av sopranfacks repertoar. Det genomförs ljud- inspelningar av rollerna Barbarina, Susanna och Grevinnan ur Figaros bröllop, som sedan analyseras, tematiseras och poängsätts i ett poängsystem skapad för studien. Poängsyste- met poängsätter efter röstens ändringar i kategorierna klang, andning, expansion samt vibrato och skapar en bild av hur soubretterösten låter i olika arior. Rubrikerna förklarar poängsystemets resultat och tolkar tillsammans med loggboken röstfackets påverkan av de olika faktorerna. Resultatet tematiseras genom rubrikerna Soubretterösten i olika so- pranfack och Soubrettens utrymme. Resultatet diskuteras sedan i diskussionskapitlet via rubrikerna Fach som medfött problem, Begreppet fach som problem, Audition som problem, samt Fach the system. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Figaros Bröllop | en_US |
dc.subject | Självobservation | en_US |
dc.subject | Konstnärlig Forskning | en_US |
dc.subject | Repertoar | en_US |
dc.subject | German Fach System | en_US |
dc.subject | Soubrette | en_US |
dc.subject | Opera | en_US |
dc.subject | Musikdramatik | en_US |
dc.subject | Röstklassificering | en_US |
dc.subject | Sopran | en_US |
dc.title | Fach the system – En självobservationsstudie ur et konstnärligt per- spektiv om en soubrettes utrymme i operarepertoaren | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |