Show simple item record

dc.contributor.authorKoch, Hedda Lund
dc.date.accessioned2022-12-08T13:40:28Z
dc.date.available2022-12-08T13:40:28Z
dc.date.issued2022-12-08
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74390
dc.description.abstractFöreliggande studie är en självobservation utifrån perspektivet konstnärlig forskning där en soubrettes röst undersöks i olika typer av sopranfacks repertoar. Det genomförs ljud- inspelningar av rollerna Barbarina, Susanna och Grevinnan ur Figaros bröllop, som sedan analyseras, tematiseras och poängsätts i ett poängsystem skapad för studien. Poängsyste- met poängsätter efter röstens ändringar i kategorierna klang, andning, expansion samt vibrato och skapar en bild av hur soubretterösten låter i olika arior. Rubrikerna förklarar poängsystemets resultat och tolkar tillsammans med loggboken röstfackets påverkan av de olika faktorerna. Resultatet tematiseras genom rubrikerna Soubretterösten i olika so- pranfack och Soubrettens utrymme. Resultatet diskuteras sedan i diskussionskapitlet via rubrikerna Fach som medfött problem, Begreppet fach som problem, Audition som problem, samt Fach the system.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFigaros Bröllopen_US
dc.subjectSjälvobservationen_US
dc.subjectKonstnärlig Forskningen_US
dc.subjectRepertoaren_US
dc.subjectGerman Fach Systemen_US
dc.subjectSoubretteen_US
dc.subjectOperaen_US
dc.subjectMusikdramatiken_US
dc.subjectRöstklassificeringen_US
dc.subjectSopranen_US
dc.titleFach the system – En självobservationsstudie ur et konstnärligt per- spektiv om en soubrettes utrymme i operarepertoarenen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record