Undervisning om klimatförändringar. Att möta missförstånd, oro och engagemang
Abstract
Climate change is a current, multidimensional, and complex issue included in the Swedish
upper secondary school biology curriculum. Considering that this issue holds many inherent
aspects beyond the scientific concepts, and causes anxiety among young people, questions of
how to successfully teach about climate change arise. This literature review aims to explore this
complex issue by examining three different domains: misconceptions about climate change that
exist among students, teaching methods that have been proven efficient in teaching about
climate change, and ways to navigate the value-laden, emotional aspect of this issue. Results
show that there are indeed misconceptions about climate change, among which the belief that
depletion of the ozone layer leads to global warming seems to be most prevalent. Furthermore,
making the content feel personally relevant and meaningful to students and using teaching
methods that make students active in gaining knowledge, e.g. discussions, debates and projects,
leads to better learning outcomes. The emotions that arise among students should be addressed,
e.g. by debating ethical dilemmas, and talking about climate change in a way that entails hope
seems to be beneficial for student well-being and engagement in climate issues. In summary, a
strong case can be made for teaching methods that engage students in acquiring knowledge,
and the inclusion of emotional responses to climate change in the classroom.
Degree
Student essay
Other description
Klimatförändringar är ett aktuellt ämne som ingår i kursplanen för Biologi 1 på gymnasiet.
Utöver den naturvetenskapliga grunden rymmer klimatfrågan bland annat etiska, sociala och
politiska aspekter, och utgör också en källa till oro och ångest hos unga människor. Med denna
komplexitet i åtanke uppstår frågan om hur man på bästa sätt bedriver undervisning om
klimatförändringarna. Den här litteraturstudien syftar till att besvara den frågan genom att
undersöka tre områden: missförstånd om klimatförändringar som förekommer hos elever,
undervisningsmetoder som har visat sig gynna elevers lärande om klimatförändringar samt sätt
att förhålla sig till de värdeladdade aspekterna av klimatfrågan. Resultaten visar att det
förekommer flera missförstånd, varav tron att ozonlagrets förtunning leder till global
uppvärmning verkar vara vanligast. Vidare har det goda effekter på elevernas lärande att göra
ämnesinnehållet relevant och meningsfullt för dem personligen, samt att använda
undervisningsmetoder där eleverna får vara aktiva i sin kunskapsinhämtning. Exempel på
sådana metoder är att diskutera och debattera frågor, eller arbeta med projekt. Slutligen bör
känslor som uppkommer i samband med undervisningen tas tillvara, till exempel genom att
användas som utgångspunkt i diskussioner om etiska frågor. Dessutom gynnar det elevernas
välmående och engagemang i klimatfrågan att man som lärare pratar om klimatförändringarna
på ett lösningsfokuserat och hoppfullt sätt. Sammanfattningsvis finns det starkt stöd för
klimatundervisning som betonar elevernas aktiva roll i lärandet och som inkluderar värde- och
känsloladdade aspekter av klimatfrågan i undervisningen.
View/ Open
Date
2022-12-14Author
Karlsson, Lina
Qviller, Julia
Keywords
Klimatförändringar, undervisningsmetoder, missförstånd, värdeskapande lärande, samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.
Language
swe