Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Lina
dc.contributor.authorQviller, Julia
dc.date.accessioned2022-12-14T09:44:13Z
dc.date.available2022-12-14T09:44:13Z
dc.date.issued2022-12-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74424
dc.descriptionKlimatförändringar är ett aktuellt ämne som ingår i kursplanen för Biologi 1 på gymnasiet. Utöver den naturvetenskapliga grunden rymmer klimatfrågan bland annat etiska, sociala och politiska aspekter, och utgör också en källa till oro och ångest hos unga människor. Med denna komplexitet i åtanke uppstår frågan om hur man på bästa sätt bedriver undervisning om klimatförändringarna. Den här litteraturstudien syftar till att besvara den frågan genom att undersöka tre områden: missförstånd om klimatförändringar som förekommer hos elever, undervisningsmetoder som har visat sig gynna elevers lärande om klimatförändringar samt sätt att förhålla sig till de värdeladdade aspekterna av klimatfrågan. Resultaten visar att det förekommer flera missförstånd, varav tron att ozonlagrets förtunning leder till global uppvärmning verkar vara vanligast. Vidare har det goda effekter på elevernas lärande att göra ämnesinnehållet relevant och meningsfullt för dem personligen, samt att använda undervisningsmetoder där eleverna får vara aktiva i sin kunskapsinhämtning. Exempel på sådana metoder är att diskutera och debattera frågor, eller arbeta med projekt. Slutligen bör känslor som uppkommer i samband med undervisningen tas tillvara, till exempel genom att användas som utgångspunkt i diskussioner om etiska frågor. Dessutom gynnar det elevernas välmående och engagemang i klimatfrågan att man som lärare pratar om klimatförändringarna på ett lösningsfokuserat och hoppfullt sätt. Sammanfattningsvis finns det starkt stöd för klimatundervisning som betonar elevernas aktiva roll i lärandet och som inkluderar värde- och känsloladdade aspekter av klimatfrågan i undervisningen.en_US
dc.description.abstractClimate change is a current, multidimensional, and complex issue included in the Swedish upper secondary school biology curriculum. Considering that this issue holds many inherent aspects beyond the scientific concepts, and causes anxiety among young people, questions of how to successfully teach about climate change arise. This literature review aims to explore this complex issue by examining three different domains: misconceptions about climate change that exist among students, teaching methods that have been proven efficient in teaching about climate change, and ways to navigate the value-laden, emotional aspect of this issue. Results show that there are indeed misconceptions about climate change, among which the belief that depletion of the ozone layer leads to global warming seems to be most prevalent. Furthermore, making the content feel personally relevant and meaningful to students and using teaching methods that make students active in gaining knowledge, e.g. discussions, debates and projects, leads to better learning outcomes. The emotions that arise among students should be addressed, e.g. by debating ethical dilemmas, and talking about climate change in a way that entails hope seems to be beneficial for student well-being and engagement in climate issues. In summary, a strong case can be made for teaching methods that engage students in acquiring knowledge, and the inclusion of emotional responses to climate change in the classroom.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectKlimatförändringar, undervisningsmetoder, missförstånd, värdeskapande lärande, samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.en_US
dc.titleUndervisning om klimatförändringar. Att möta missförstånd, oro och engagemangen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokLifeEarthScience
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Biological and Environmental Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record