Med grammatiken i skrivpraktiken. En aktionsforskningsstudie om ett försök att gå från traditionell till kontextuell grammatikundervisning i kursen Svenska 2
Abstract
Syfte: Det övergripande syftet med studien, vars ansats är aktionsforskning, är tudelat.
Den syftar dels till att pröva att förändra min grammatikundervisningspraktik, från
en traditionell och isolerad till en kontextuell och funktionell genomförd under en
längre tid, dels till att producera kunskap genom en analys av denna
förändringsprocess och dess utfall.
Teori: Studiens teoretiska ramverk bygger på tre antaganden. Det första utgår från senare
års forskning om så kallad kontextuell grammatikundervisning (Myhill m.fl.,
2012), vilken gör gällande att en grammatikundervisning som inte bedrivs isolerat
utan i stället länkas samman med skrivundervisningen i språkämnet kan ge positiva
effekter på elevers skrivande och göra grammatiken mer motiverande. Det andra
bygger på The LEAD principle (Myhill m.fl., 2020), en pedagogisk modell i fyra
steg som grundas i idén att en grammatikundervisning som på ett strukturerat sätt
länkas samman med ordinarie skrivundervisning och utgår från autentiska texter,
samt ger eleverna möjligheter att delta i metasamtal om grammatiska frågor och
texter, kan utveckla elevernas metalingvistiska förståelse. Det tredje utgår från det
sociokulturella perspektivet på lärande, vilket handlar om att lärande sker i ett
samspel mellan människor med språket som det medierande redskapet.
Metod: Den forskningsansats som studien utgår ifrån är aktionsforskning, vilken kopplar
samman teori och praktik, och studien har bedrivits i samverkan med en grupp
elever som studerar kursen Svenska 2 (eller Svenska som andraspråk 2) på en
gymnasieskola. Under forskningsprocessen, som pågick under en hel termin, har
empiri samlats in på flera olika sätt: via observationer, reflektionsloggbok,
elevtexter och enkäter. Empirin har bearbetats genom kvalitativ innehållsanalys och
analyserats utifrån forskningsläge och de tre övergripande teorierna gällande
kontextuell grammatikundervisning, The LEAD principle och det sociokulturella
perspektivet på lärande. Såväl möjliggörande som hindrande faktorer i samband
med processen, både knutna till mig som lärare och till eleverna, har analyserats.
Resultat: Studiens resultat visar på både möjliggörande och hindrande faktorer, ur både lärar-
och elevperspektiv. De möjliggörande faktorerna anses överväga de hindrande,
vilka framför allt framträtt genom analys av min egen reflektionsloggbok, medan
de svar eleverna ger i enkäterna visar överlag positiva reaktioner på den
kontextuella grammatikundervisningen. Det genomförda utvecklingsarbetet har
därmed både medfört ett förändrat arbetssätt och en förbättrad undervisning. Utöver
detta har min egen didaktiska medvetenhet gällande senare års rön och teorier kring
grammatik och skrivande utvecklats. De erhållna resultaten kommer att tillvaratas
i arbetet med att utveckla grammatik- och skrivarbetet ytterligare i framtiden.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2022-12-14Author
Strindberg, Anders
Keywords
grammatik
skolgrammatik
traditionell grammatik
kontextuell grammatik
aktionsforskning
the LEAD principle
sociokulturell teori
Language
swe