dc.contributor.author | Perdawidi, Karzan | |
dc.date.accessioned | 2022-12-14T13:31:14Z | |
dc.date.available | 2022-12-14T13:31:14Z | |
dc.date.issued | 2022-12-14 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/74432 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet är att utifrån erfarenheterna av min konstnärliga gestaltning och litteraturstudie
undersöka hur eventuella maktrelationer mellan lärare och elever kommer till uttryck. Vad
händer i klassrummet med hänsyn till maktrelationer mellan lärare och elever och hur
begränsar/avskärmar skolan som rum handlingar.
Frågeställningar
• Hur formas maktförhållanden mellan lärare och elever i skolan?
• Hur formas lärare och elevers subjektspositioner i skolan?
• Vilka maktstrukturer finns i klassrummet mellan lärare och elever?
• Hur formar klassrummet maktrelationen mellan lärare och elever?
Metod
Materialet består av ett konstnärligt arbete i form av installation och korta intervjuar i det
offentliga rummet. Denna analys av studien om maktrelationer mellan lärare och elever i
skolan, genomförs utifrån bildsemiotik, där jag tolkar verket utifrån begreppen ikon, indexal
och symboler. Metoden består även av diskursanalys och begreppet inramning. Inom
diskursanalysen använder jag mig av begreppen makt och subjektspositioner, då jag
undersöker vilka maktrelationer det finns mellan lärare och elever, samt vilka positioner de
får i konsekvens av dessa. Metoden består även av den Goffmanska dramaturgiska modellen
där jag använder begreppet inramning för att förklara rummets betydelse av individers
agerande.
Resultat
Resultatet av studien visar att det finns ett hierarkiskt maktförhållande mellan lärare och
elever i skolan. Detta maktförhållande formas utifrån olika sociala och institutionella
instrument, såsom lagar och normer. Konsekvensen av detta förhållande gör att lärare,
respektive elever får bestämda sociala positioner. Lärarnas position är överordnad och har en
styrande och kontrollerande roll, medan eleverna är de som blir styrda och kontrollerade.
Skolan som rum pressar in både lärare och elever i sina förväntade roller. Dessa konsekvenser
av maktförhållande mellan lärare och elever äger alltså rum med stöd av skolans fyra väggar. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | HT15-6030-06 | en_US |
dc.subject | maktförhållande, elever, lärare, konstverk, installation | en_US |
dc.title | UTANFÖR RAMEN - En kvalitativ analys på ett konstnärligt arbete om maktrelationer mellan lärare och elever i skolan | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M3 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / The Board of Teachers Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden | swe |
dc.type.degree | Student essay | |