Vägen mot en likvärdig och stärkt sexualundervisning - Lärares perspektiv på det nya läroplansändringarna gällande sexualitet, samtycke och relationer i årskurs F-3
The road to an equal and strengthened sex education - Teachers’ perspective on the new curriculum changes regarding sexuality, consent and relationships in year F-3
Abstract
Det sker läroplansändringar inför 2022 gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och
relationer där årskurserna F-3 blir berörda. Syftet med följande studie är därför att undersöka
hur grundskolelärare inom F-3 definierar sexualitet, samtycke och relationer samt vilka faktorer
som påverkar grundskolelärares implementering av kunskapsområdet. Studien är en kvalitativ
studie som grundar sig på semistrukturerade intervjuer med åtta grundskolelärare som är
verksamma och behöriga i årskurserna F-3. Empirin bearbetades utifrån en tematisk analys som
genererade tre teman, vilka grundande sig i studiens valda teoretiska perspektiv ramfaktor-
teorin.
Studiens resultat visar att undervisning kring samtycke och relationer redan är en del av
grundskolans tidigare år, vilket skiljer sig från begreppet sexualitet som inte på samma vis
kopplas till grundskolans yngre åldrar. Begreppet sexualitet definieras även tudelat av de
deltagande lärarna genom en biologisk och en emotionell syn. Resultatet visar också olika inre
och yttre ramfaktorer som lärarna menar kommer ha effekter på implementeringen av
kunskapsområdet. De inre ramfaktorerna som tas upp påverkar sexualundervisningen är läraren
som person, samarbete med kollegiet och elevhälsa samt stöd från skolledning och av
läromedel. Den yttre ramfaktorn som resultatet visar är skolans styrdokument och innebär att
sexualundervisningen kommer påverkas av att kunskapsområdet endast är placerat i skolans
inledande delar för årskurs F-3.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-01-18Author
Carlsson, Jennie
Keywords
Sexualitet, samtycke och relationer, läroplan, årskurs F-3, ramfaktorer
Language
swe